Sara
Groeten uit Zweden: De school een uur later laten starten, zou niet iedereen daarvan profiteren?
In een ander land opnieuw beginnen met je hele gezin: we dromen er misschien allemaal weleens van, maar Sara dééd het gewoon. Hier lees je haar column over het leven met kinderen zoals het is, in Zweden.
Wie is Sara? 45, getrouwd met Phil en mama van twee karaktervolle kids, Elias (17) en Stina (14). Ze ruilden hun Hasseltse stadswoning in voor het lagom leven in Småland, Zweden.
Te weinig slaap
6.45 uur. Doodmoe zit hij tegenover me aan tafel. Hoofd in zijn handen, haar alle kanten op, blik op oneindig. Klaar voor zijn dagelijkse klaagzang.
“Waarom moeten wij zo vroeg naar school? En dan ook nog beginnen met Zweeds… dat is zó saai dat ik meteen weer in slaap val.”
De bus vertrekt over een half uurtje, maar zoon Elias lijkt eerder klaar om terug in bed te kruipen dan om de dag te beginnen.
Hij heeft het niet zo op onrechtvaardigheid en inefficiëntie. Een school die volgens hem té vroeg start, is dus dubbel frustrerend. Ik snap hem wel. Al besef ik ook dat ‘de school gewoon wat later laten beginnen’ geen beslissing is die je in 1, 2, 3 voor elkaar krijgt. Of toch?
School een uur later
In Jönköping – voor Zweedse begrippen zowat om de hoek – loopt dit schooljaar een interessant experiment. Daar start voor tieners de school een uur later. De eerste reacties zijn overwegend enthousiast. En het is niet alleen leuk voor de leerlingen: onderzoekers volgen het project nauwgezet op, met de bedoeling om later ook beleidsmakers te overtuigen.
De school een uur later laten starten: het hele gezin profiteert ervan. En ook voor de leerkrachten lijkt het me een verademing. Waarom zouden we het geen kans geven?
De voorlopige resultaten zijn verrassend positief. Niet alleen de tieners, maar het hele gezin profiteert ervan. De ochtenden verlopen rustiger, gedeeltelijk te verklaren door de meer uitgeslapen tiener. Ik vraag me af hoe dat bij ons zou zijn. Zou de ochtend hier aan tafel er echt rooskleuriger uitzien? Of verplaatsen we gewoon het klaaguurtje naar een later tijdstip, mét extra energie om het kracht bij te zetten?
Ik kies toch liever voor het eerste scenario. Want onderzoek toont aan dat slaap niet alleen helpt bij betere schoolresultaten, maar ook bij het mentale welzijn. Minder stress, meer veerkracht, en hopelijk ook wat minder ochtendgezeur. Dat is toch al winst?
Ook voor de leerkrachten lijkt het me een verademing: een klas vol uitgeslapen tieners die meewerken in plaats van apathisch voor zich uit te staren. Of ben ik nu te optimistisch en kijk ik door een té roze bril?
Waarom zouden we het geen kans geven? Alles wat kan bijdragen aan het mentaal welzijn van jongeren is het proberen waard. Zelfs al is het maar één uurtje extra slaap.
Meer verhalen uit Zweden:
Volg ons op Facebook, Instagram, Pinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!