© Getty Images

8 tips om het risico op een hartaanval te verlagen

Meer dan 27.000 mensen sterven jaarlijks aan de gevolgen van hart- en vaatziekten. Tijdens de Week van het Hart wil de Belgische Cardiologische Liga dan ook extra aandacht vragen voor de gezondheid van ons hart. Met deze 8 tips loop jij een lager risico op een hartaanval.

1. Stop met roken

Roken verhoogt het risico op hart- en vaatziekten enorm, zeker in combinatie met hormonale anticonceptie. Rook je én neem je de pil, weet dan dat je in de gevarenzone zit. Stop met roken en de risico’s verminderen meteen.

2. Blijf actief

Door te bewegen, maak je je bloedvaten elastischer en doe je je bloeddruk dalen.

3. Hou je gewicht onder controle

Probeer je gewicht op peil te houden. Hou je BMI en je buikomtrek in de gaten.

4. Zorg voor een gezonde en gevarieerde voeding

Eet elke dag genoeg groenten en fruit en twee keer per week vis voor de gezonde vetten. Vlees mag, maar liefst wit en mager.

5. Leer de symptomen van een hartaanval of beroerte herkennen

Door de symptomen van een hartaanval of beroerte te herkennen, kun je niet alleen je eigen hart beschermen, maar ook dat van je moeder, zus of vriendin, als zij problemen krijgen.

6. Hou stress onder controle

Wees actief, maar maak ook tijd om niets te doen en tot rust te komen. Ventileer je stress door erover te praten of te gaan sporten.

7. Slaap voldoende

Een goede nachtrust is essentieel voor een gezond hart en bloedvaten. Vind een slaapritme dat goed bij je past.

8. Meet zelf je bloeddruk

Meet zelf je bloeddruk, zodat je aan de alarmbel kunt trekken wanneer je geregeld boven de aanbevolen waarden zit.

Uit: Libelle 17/2023

Meer lezen:

Volg ons op Facebook, Instagram, Pinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content