Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Wonen is leven. Leven is wonen

Door De Redactie
Van je huis een echte thuis maken...IKEA wil alles op alles zetten om dit voor iedereen mogelijk te maken. Daarom trok de meubelfabrikant van deur tot deur, onderzocht trends, organiseerde rondetafelgesprekken en een grootschalig onderzoek...

Woningtrends

  • Kleine grote wereld: multimedia en de digitale revolutie brachten de wereld binnen handbereik. Eén klik en alles is mogelijk, alles is bespreekbaar, alles is zichtbaar. Dat kan handig zijn, maar evengoed keuzestress en angsten creëren. De digitale druk weegt zwaar en de behoefte aan privacy achter gesloten deuren wordt groter.
  • Alles echt: we gaan steeds meer op zoek naar authenticiteit en warmte in alles wat we doen. We knutselen geschenkjes in elkaar, nodigen vriende en familie uit voor etentjes en gaan ook in onze aankopen op zoek naar kwaliteit, eerlijkheid, transparantie en rechtvaardigheid.
  • Multitask-moe: we willen minder stress en zoeken voortdurend naar een balans tussen werk, gezin en vrije tijd. Al wat ons daarbij kan helpen is een godsgeschenk.
  • Grenzen vervagen: we richten onze ruimtes niet langer in voor één welbepaald doel. De functies van ruimtes zijn vervaagd en er is een dunne lijn tussen wat gezien mag worden en wat liefst verborgen blijft.

Flexibel wonen

Uit het onderzoek is gebleken dat wonen in de eerste plaats een flexibel gegeven moet zijn. We richten onze ruimtes niet langer in voor één welbepaald doel. De functies van de ruimtes zijn vervaagd:

  • 1 op 10 ontvangt gasten in de keuken
  • 4 op 10 sorteert afval in de keuken
  • 26% werkt in de keuken en 14% doet er de was
  • meer dan 3 kinderen op 10 speelt geregeld in de keuken
  • voor 47% is de keuken de belangrijkste plek om te eten
  • meer dan 60% van de kinderen speelt regelmatig in de woonkamer en maakt er geregeld huiswerk
  • de woonkamer wordt vooral gebruikt om tv te kijken, muziek te beluisteren, te lezen, te surfen, te werken, te eten, mensen te ontvangen, te spelenen te slapen
  • 4 op 10 eet regelmatig voor de televisie
  • 6 op 10 kleedt zich regelmatig om in de slaapkamer
  • 3 op 10 mensen met kinderen jonger dan 12 kijkt regelmatig televisie in de slaapkamer

De uitdagingen

We zijn allemaal op zoek naar een eigen persoonlijke woonstijl. Onze woning moet het verhaal vertellen van ons leven, tonen wie we zijn en wat we belangrijk vinden. De grote woninguitdagingen voor 2010:

  • Unieke stijl, beperkte middelen: we willen anders zijn dan de anderen, bewonderd worden, creatief zijn, maar unieke designerstukken zijn duur en goedkope meubelen zijn te mainstream.
  • Huis op orde, rust in het hoofd: we willen georganiseerd leven. Rommel leidt tot stress bij bijna de helft van de vrouwen en tot ruzie met de partner.
  • Plekje voor de kids: we willen een woning waarin plaats is voor de kinderen, waarin oudere kinderen een eigen plekje kunnen creëren en de kleintjes kunnen spelen.
  • Duurzaam wonen: we zoeken naar ecologie en duurzaamheid, zonder dat we er plaats voor moeten opofferen en zonder dat het teveel geld en energie opslorpt.
  • Kwaliteit en betaalbaarheid: er is heel wat nodig om de stijl te creëren die we zoeken. Maar inrichting kost veel geld, zeker als we willen uitpakken met unieke stukken die nog jaren meegaan. Kwaliteit wordt helaas geassocieerd met een hoog prijskaartje.

We willen indruk maken op de gasten, maar ook een gezellig nest creëren voor onszelf en de kinderen. We streven naar kwaliteit, maar het mag niet te veel kosten. Wonen is een voortdurende geschipper tussen budget, stijl en kwaliteit.