shoppen

‘Wij stoppen’: campagne van Unizo pleit voor lokaal winkelen

Door Jolien Thieleman

‘Wij stoppen. Bedankt voor alle jaren’, stond te lezen bij verschillende  populaire handelszaken in Vlaanderen. Een verrassende boodschap die voor velen als een donderslag bij heldere hemel kwam, maar gelukkig bleek het om een nep-sluiting te gaan.

Krachtige boodschap

De boodschap diende om de Unizo-campagne ‘Winkel(h)ier’ in de kijker te zetten. Een krachtig signaal naar de consument toe, om bewuster te winkelen. Volgens Unizo trekken lokale winkels namelijk steeds meer aan de alarmbel door de opmars van het online shoppen, vooral in buitenlandse webwinkels. Meer dan de helft van de aankopen die de Belg online doet, gebeurt in het buitenland.

“Het gaat achteruit met de winkels in Vlaanderen, vooral door het gemak waarmee we tegenwoordig vanuit het buitenland consumeren”, vertelt Filip Horemans van Unizo. “Met deze campagne maken we duidelijk dat het niet vanzelfsprekend is om op de huidige manier te blijven bestaan als handelszaak.”

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Voordelen van lokaal winkelen

Volgens Filip Horemans heeft lokaal winkelen heel wat voordelen. Het zorgt onder andere voor sociaal contact én het is goed voor de economie. Winkels die goed draaien zorgen namelijk voor meer jobs, terwijl het geld bij internationale webshops uit onze economie verdwijnt. Uit een onderzoek van Unizo blijkt dat lokaal winkelen maar liefst 1.785 extra jobs zouden kunnen opleveren, als elk Belgisch gezin zo’n 100 euro extra per jaar besteedt in eigen land in plaats van online in een buitenlandse webshop.

Buitenlandse webshops

Unizo pleit dus voor winkelen achter de hoek, maar heeft tegelijk niets tegen online shoppen op zich. “Vele van de winkels die de campagne in gang hebben gezet, staan bekend om hun mooie, gebruiksvriendelijke websites“, vertelt Horemans. Het gaat dus eerder om buitenlandse webshops die onze lokale winkels soms de das omdoen.

Bron: De Standaard – Beeld: Getty Images

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."