Hoe beschermen we onszelf tegen een ‘lockdown burn-out’?

Hoe beschermen we onszelf tegen een ‘lockdown burn-out’?
© Getty Images

Elke maand wordt er online 325.000 keer gezocht op de term burn-out. En dat cijfer zal niet snel dalen. Ook stressmanager Luc Swinnen ziet met eigen ogen dat de mensen lijden onder de coronacrisis. “Sinds oktober zie ik 33 procent méér mensen met burn-outklachten.”

Stressmanager Luc Swinnen valt meteen met de deur in huis. “We moeten afstappen van het idee dat een burn-out enkel en alleen werkgerelateerd is. Je ziet meer en meer mensen die uitgeblust raken door de opvoeding van de kinderen, financiële problemen, een reeks tegenslagen. En nu ook door de lockdown.”

De puntjes op de i

Al mag je een burn-out niet verwarren met een depressie, wat nog veel te vaak gebeurt. “Een depressie is een stemmingsstoornis, wat een heel andere aanpak vraagt dan een burn-out.”

Voor eens en voor altijd: wat is een burn-out? “Er zijn drie typische ‘klachten’ die eigen zijn aan een burn-out. Een eerste en misschien de meest bekende: moeheid. En dan niet alleen mentaal, maar ook fysiek en emotioneel (snel boos of angstig zijn). Daarnaast twijfelen mensen met een burn-out heel erg aan hun eigen bekwaamheid en talenten. En tot slot: een cynische levenshouding. Het gevoel hebben dat het leven weinig zin heeft.”

“Sinds oktober zie ik 33% méér mensen met burn-outklachten dan vóór de pandemie”

De ‘lockdown burn-out’

De coronacrisis sleept nu al meer dan een jaar aan. Een jaar waarin knuffelen haast verboden was, waarin we het kantoor inruilden voor de keukentafel en een virtuele vergaderzaal moesten boeken. En dat eist nu zijn tol. “Sinds oktober zie ik 33 procent méér mensen met burn-outklachten dan vóór de pandemie.”

Dat komt voor Luc Swinnen niet als een verrassing. “Het menselijk brein heeft enkele basisbehoeften, maar door de strenge coronamaatregelen wordt daar al een lange tijd niet aan voldaan. Begrijp me niet verkeerd: de regels zijn nódig om het virus te verslaan, maar daar betalen we met z’n allen een prijs voor: het psychisch lijden.”

De vijf pijnpunten

  • Het gebrek aan huidcontact: “Elke mens heeft behoefte aan fysiek contact, aan non-verbale communicatie en sociale omgang. Als je knuffelt, komt er oxytocine vrij (ook wel het knuffelhormoon genoemd), wat je tot rust brengt.”
  • Het gebrek aan status: “Mensen willen iets betekenen in de wereld, en waar kan dat beter dan op het werk? Daar hoort natuurlijk ook bevestiging bij. Wij, Vlamingen, zijn niet al te best in complimenten geven, maar met een instemmend knikje weet je meestal al genoeg. Alleen valt dat ook helemaal weg als je van thuis uit werkt.”
  • Het gebrek aan zekerheid: “En laat de coronacrisis nu juist een van de meest onzekere tijden zijn… Eigenlijk hangt er een constante dreiging in de lucht. Kan ik blijven werken? Wat als ik een hartaanval krijg en er is geen plek op de dienst intensieve zorgen?
  • Het gebrek aan autonomie: “We hebben graag de touwtjes in handen, maar we horen ook graag of we het wel goed doen.”
  • Het gebrek aan eerlijkheid: “Of toch het niet weten of iedereen gelijk behandeld wordt. Weet jij of je collega het voorbije jaar opslag heeft gehad? Krijg jij hetzelfde compliment als een ander? Dat is moeilijk om van op een afstand te beoordelen.”

Tips van de stressmanager

Wil jij mentaal sterker in je schoenen staan? Luc Swinnen verklapt zijn kleinste maar beste tips!

  • “Doe eens een powernap van twintig minuten, niet langer. Let wel dat je niet écht in slaap valt, want dan krijgt je brein geen rust. Een tip: hou een sleutelbos in je hand, zodat je wakker schiet als die op de grond valt.”
  • “Kom ’s morgens en ’s avonds tot rust met de vier-zes-zeven-ademhaling. Adem vier seconden in, hou zes seconden vast en adem zeven seconden uit.”
  • Lees een boek, staar uit het raam of verveel je gewoon enkele minuten. Het zijn die momenten waarop je het productiefst, creatiefst en meest empathisch bent.”
  • “Let op met al die schermen. Kom om de drie kwartier van achter je computer. Draag je een bril? Haal dan een computerbril in huis, of overweeg om op je glazen een filter tegen blauw licht te laten leggen.”
  • Bel mensen op die je al een tijdje niet meer hebt gesproken. Het kan soms mooie en lange gesprekken opleveren. Het is misschien niet hetzelfde als fysiek contact, maar alle beetjes helpen.”
  • “Doe alsof je elke dag naar het werk gaat. Opstaan, ontbijten, wassen, aankleden, … Het helpt om wat meer structuur in je dag te brengen.”

Benieuwd naar meer? In ‘Rust voor je brein’ vertelt Luc Swinnen hoe je veerkrachtiger, creatiever en empathischer in het leven kunt staan.

LEES OOK:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)