‘Be Late Be Safe’-campagne pleit voor minder stress en meer verkeersveiligheid op 1 september

'Be Late Be Safe'-campagne pleit voor minder stress en meer verkeersveiligheid op 1 september
Getty Images

Heb je schoolgaande kinderen en maak je je weleens zorgen over de verkeersveiligheid? Uit een recente studie blijkt dat je niet de enige bent. Daarom lanceert Volvo Cars ‘Be Safe Be Late’: een bewustmakingscampagne die oproept om werknemers met kinderen op 1 september later te laten starten. Want minder stress resulteert in een veiligere ochtendspits voor iedereen, toch?

Stress op de eerste schooldag

Uit een studie van iVOX in opdracht van Volvo Cars blijkt dat maar liefst 40% van de werknemers met kinderen 1 september als een stressvolle dag ziet. Dat is niet zo verwonderlijk: de heropening van de scholen zal veel emotie losweken, en daarbij zullen veel ouders na maanden thuiswerken opnieuw de baan op moeten om in volle spits hun kinderen tijdig aan de schoolpoort af te zetten. Bovendien moeten ze zelf ook op tijd aan de werkdag beginnen.

Minder verkeersveiligheid

Nochtans is haast en spoed zelden goed, en dat geldt in het bijzonder voor de verkeersveiligheid. In het onderzoek geeft 49% aan minder aandachtig te zijn en minder veilig te rijden wanneer hij of zij gehaast is.

Toch zegt bijna de helft van de werknemers dat er op het werk geen enkele maatregel genomen wordt naar aanleiding van de eerste schooldag. De meesten moeten gewoon op tijd beginnen en slechts 1 op 5 geeft aan dat ze op een later tijdstip kunnen beginnen werken. Velen nemen dan maar een dag verlof op 1 september.

‘Be Safe Be Late’

Sinds de coronacrisis zitten de flexibele werkregeling en telewerk gelukkig in de lift. In de studie geeft 53% van de werkgevers aan dat hun personeel minder gestresseerd is en 25% merkt zelfs een opmerkelijke stijging in productiviteit.

Meer flexibiliteit is dus zeker nuttig, ook op de eerste schooldag. Volvo lanceert daarom de ‘Be Safe Be Late’-campagne om aandacht te vragen voor minder stress en haast op 1 september, om zo een veiligere situatie voor iedereen te creëren. De campagne krijgt steun van Vias Institute en heel wat bekende Vlamingen, waaronder Tom De Cock, Virginie Claes en Ann Wauters.

Tom De Cock: “Meer dan ooit is hier thuis afgeteld naar die eerste schooldag. Corona en een lange vakantie hebben ons ritme vertraagd. Als we nu plots met z’n allen weer met beide voeten in die ochtendrush springen, gaat het gegarandeerd mis. Ik roep dus iedereen op om het op 1 september lekker rustig aan te doen, als je werk dat tenminste toelaat. Echt een goed idee van Volvo Cars, waar ik me graag voor engageer. En vooral: véél succes met de nieuwe start!”

Tom De Cock en zijn dochter Jasmijn

Volvo Cars hoopt met de campagne dat ouders dit initiatief met hun werkgever zullen bespreken, en dat zoveel mogelijk mensen met kinderen dit jaar een rustige én veilige start van het schooljaar kunnen beleven.

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)