Uit de kleren voor goed doel

Door De Redactie

In Groot-Brittanië werd er pas een nieuwe campagne georganiseerd door de liefdadigheidsorganisatie Enhance the UK. De campagne heet ‘Undressing Disability’ en hun doel is om de problematiek rond seksualiteit en handicaps aan te kaarten.

The Undressing Disability Campaign laat verschillende mensen met een handicap in hun ondergoed poseren. Dit doen ze omdat ze de problematiek rond seksualiteit en handicaps in beeld willen brengen. Handicaps kunnen namelijk erg isolerend werken. Zo zijn er niet alleen de fysieke barrières, maar het onderwerp kent zelf ook heel wat negatieve vooroordelen. Uitspraken zoals ‘Mensen met een beperking kunnen geen sex hebben’ kunnen een negatieve impact hebben op het zelfbeeld van de patiënten. Enkele van die vooroordelen kaart de website dan ook aan in het onderstaande filmpje:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Op de website zijn er ook nog andere dingen te vinden. Zo is er de getuigenis van Emily Yates. De 22-jarige consultant en schrijfster vertelt over haar ervaringen met haar rolstoel en hoe dit haar zelfbeeld beïnvloedde.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Deze getuigenis is slechts één van de velen waarmee de organisatie het grote publiek probeert te bereiken. Op de website staat ook vermeld waarom Enhance the UK doet wat ze doet: ‘Wanneer mensen het hebben over omgaan met handicaps en de bewustwording hierrond, denken ze meestal aan dingen zoals het bouwen van een opstapje of aan een aangepast toilet. Ironisch genoeg zijn het veel van de sociale basisnoden die minder erkend, begrepen en voorzien worden. Enkele voorbeelden hiervan zijn doof-zijn in de werkplaats of een actief en gezond sex-leven. Wij geloven dat educatie belangrijk is en wij hebben dan ook lang nagedacht, en getest, wat de beste manieren zijn om de massa te kunnen bereiken!’

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."