Hoe zit het met de workspirit na 2 maanden in lockdown?

Hoe zit het met de workspirit na 2 maanden in lockdown?
© Getty Images

Na meer dan twee maanden aan huis gekluisterd te zijn, is er eindelijk beterschap in zicht. De maatregelen worden stilaan versoepeld, en meer en meer mensen pikken de draad opnieuw op. Tijd om de balans van het werkleven eens op te maken.  

Wat als je huis wekenlang je kantoor is? Als je plots je kinderen een hele dag moet entertainen, tussen de vergaderingen en telefoongesprekken door? En wat als een brainstorm wordt onderbroken door een huilend kind, of je man die – zonder het zelf te beseffen- in het beeldscherm verschijnt in z’n onderbroek?

De KU Leuven en IDEWE, de grootste externe dienst voor preventie en bescherming op het werk, wilden eens weten hoe het na twee maanden lockdown gesteld is met de werkende mens.

Mentale beproeving

Mentaal is het zeker geen lachertje. Bijna de helft van de werknemers kampt na twee maanden met angst en depressieve gevoelens, en heeft het gevoel voortdurend onder druk te staan. En dat maakt de terugkeer naar de werkvloer een stuk moeilijker.

“Onze angst en de werkdruk blijven hoog in deze crisis, en dat vergt inspanningen van ons allemaal. Organisaties kunnen en doen veel om ervoor te zorgen dat hun werknemers zich in deze bizarre tijden beter in hun vel voelen. Naast de behoefte aan een veilige en gezonde werkomgeving blijft het voor veel werknemers zoeken naar een goed evenwicht tussen hun thuis- en werkleven”, zegt Lode Godderis, professor Arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven en directeur onderzoek bij IDEWE.

Van werknemer naar mama en juf

“In deze coronatijden is bij veel mensen het evenwicht zoek tussen het werk- en privéleven. Zowel op het werk als thuis moeten werknemers bepaalde verwachtingen inlossen: ze willen hun werk even goed doen als daarvoor én tegelijk hun kinderen de nodige aandacht geven en hen begeleiden bij hun schooltaken.”

De week-per-weekbeslissingen van de overheid over de schoolopstart vergen veel van werknemers met kinderen. Ze moeten voortdurend bijsturen en zoeken naar oplossingen. In realiteit blijkt dat vaak geen sinecure, vreet het aan hun energie én aan hun mentale weerstand”, aldus Godderis.

Begripvolle bazen

Gelukkig kan meer dan de helft van de werkende mensen rekenen op begrip van hun baas. Dat maakt dat ze zich minder schuldig voelen als ze tijd maken voor het gezin, en dat ze minder angstig zijn. Wie op weinig of zelfs geen begrip kon rekenen, had juist sneller last van negatieve gevoelens.

“Inzetten op veilig werk kan mentale gezondheidsklachten bij werknemers helpen voorkomen. Het is daarom belangrijk voor ondernemingen om hun werknemers te betrekken bij het uitwerken van de veiligheidsmaatregelen op het werk.”

Tips van de arbeidspsycholoog

Maar wat kun je zelf doen om die negatieve gevoelens aan de kant te schuiven? Sociale steun is een belangrijk wapen om onzekerheden en angsten tegen te gaan. “Durf daarom hulp te vragen aan collega’s en bied hen ook jouw hulp aan”, zegt professor Godderis.

Een tweede tip: “We hebben er in deze absurde tijden veel baat bij om onze veerkracht te versterken door minder te piekeren over dingen waar we toch geen invloed op hebben. Het kan helpen om enerzijds te accepteren dat we nog een tijdje in onzekerheid zullen leven en anderzijds om ons tegen deze angst beschermen door te focussen op de zaken waar we wel een impact op hebben. Bepaal daarom voor jezelf wat je in deze periode wel goed kan en zet daarop in”, besluit Godderis.

Hou jij het nog vol?

Wij zijn benieuwd naar hoe jij de voorbije twee maanden hebt ervaren. Doe mee aan onze poll en laat het ons weten!


 

 

 

MEER OVER HET CORONAVIRUS:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de beste groentips en wooninspiratie!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)