Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Advertorial

Fit het najaar in? Zo hou je sporten vol!

Advertorial

Dat bewegen goed is voor je lichaam én geest, staat buiten kijf. En het voorbije halfjaar waren we sportiever dan voor de uitbraak van het coronavirus, zo blijkt. Maar met het najaar in zicht zijn die snelle smoesjes – te donker, te koud, te nat – er weer. Dankzij deze tips hou je sporten wél vol, en verdwijnt je (opgebouwde) conditie niét als sneeuw voor de (najaars)zon.

Bewegen = alleen maar voordelen

De corona-epidemie houdt ons nog steeds in haar greep, en het lijkt erop dat dat nog even zal duren, tot er een vaccin is. Uit verschillende onderzoeken blijkt wel dat we ons kunnen wapenen tegen negatieve beslommeringen van dit venijnige virus, door… meer te sporten.
Want bewegen heeft duidelijke voordelen:

  • Sporten maakt je fysiek veel weerbaarder. Het is goed voor je bloedcirculatie, botten, spieren en gewrichten, en het geeft je weerstand een extra boost. Een must nu de dagen kouder worden.
  • Ook je mentale gezondheid heeft er baat bij. Langdurige stress, door corona, een probleem op het werk of een relationele gebeurtenis bijvoorbeeld, triggert de aanmaak van het stresshormoon cortisol. Als je beweegt, geeft je lichaam dit hormoon een tegenstootje dankzij de aanmaak van endorfine. Dat gelukshormoon boost dan weer je algemene welzijn en geluksgevoel!

Meer bewegen door te sporten brengt alleen maar goeds, dus! Maar nu, de hamvraag: hoe hou je het sporten écht vol? Wij helpen je op weg met deze tips!

5x zo hou je sporten écht vol

1. Kies een sport die je graag beoefent

Sporten hou je alleen vol als je het écht leuk vindt. Dwing jezelf er dus niet toe om te fietsen of hard te lopen, als je het niet graag doet. Zoek liever een leuk alternatief, bijvoorbeeld:

Powerwalking

Powerwalking was ontzettend populair in de jaren zeventig, maar tegenwoordig is het iets minder bekend. Maar daarom niet minder effectief, want door op een krachtig tempo te wandelen, blijf je in je lagehartslagzone, waardoor je voornamelijk vet verbrandt!

Sport- of fitnessclub

Zien sporten, doet sporten. Geen plek met een groter sportaanbod en sporters dan een sportschool. Stapsgewijs en op je eigen tempo kun je er cardio-, kracht- en lenigheidsoefeningen doen. Extra fijn: het Vlaams & Neutraal Ziekenfonds ondersteunt iedereen die zich aansluit bij een sport- en fitnessclub met een jaarlijkse terugbetaling van het lidgeld tot 30 euro! Klik hier voor meer informatie!

Van aquagym en badminton tot padel en squash: ontdek hier alle erkende sporten waarvoor jij via het VNZ een tegemoetkoming kunt krijgen!

2. Stel haalbare doelen op

Heb je op sportief vlak nog een blanco palmares? Toom jezelf dan zeker in, en stel geen té ambitieuze doelen. Vijftien kilo afvallen, of trainen voor een marathon die binnen een maand plaatsvindt, is geen goed idee! Bouw het rustig op, want zelfs als je nog nooit of een lange tijd niet gesport hebt, pluk je vrij snel de vruchten van extra beweging.

3. Weet waarom je het doet

Sporten omdat het ‘moet’? Met zo’n motivatie is sporten al snel een ‘verloren’ zaak, nog voor je begonnen bent. Sporten omdat je er achteraf energie van krijgt, omdat je je erdoor fitter voelt of zelfs omdat het helpt tegen Alzheimer en stress. Denk goed na waarom jij wilt sporten, dat motiveert!

4. Ga voor een groepsgevoel

Groepsgevoel is een krachtig beestje. Trommel daarom je vriendinnen op om samen te sporten. Dat opbeurende schouderklopje volstaat om die eindmeet te behalen, en je hebt je (dagelijkse) babbel: een win-win, dus!

Benieuwd naar andere voordelen om samen te sporten? Lees ze hier!

5. Laat je begeleiden

Een persoonlijke fitnesscoach voorkomt dat je goede moed al snel in je sportschoenen zinkt. Ze halen je uit die ‘luie’ zetel en dagen je uit, zodat je het onderste uit de kan haalt. Je spreekt op regelmatige basis af, en hij of zij bepaalt de ideale oefeningen om je doelen te bereiken. Wil je graag wat (corona)kilootjes kwijt? Je krijgt er vaak een aangepast voedingsschema bovenop, waardoor je snel, efficiënt én op een gezonde manier afvalt.

Wist je trouwens dat er zoiets bestaat als een BOV-coach? Het ‘Bewegen op Verwijzing’-project waarbij je – in samenspraak met je huisarts – een beweegplan op maat krijgt is een initiatief van de Vlaamse overheid dat het Vlaams & Neutraal Ziekenfonds graag financieel ondersteunt.? Je leest er hier alles over!