Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Inspirerend filmpje: weg met het stereotype over zwakke vrouwen

Door De Redactie

Je vecht, loopt, zwemt en gooit als een meisje: één voor één simpele zinnen die tegelijkertijd een vertekend beeld geven van vrouwen. Via een reclamefilmpje wil Always daar verandering in brengen en deze stereotypering stopzetten. Hoe gaan ze te werk? Bekijk het filmpje! 

Waarom worden uitdrukkingen zoals ‘je loopt als een meisje’ of ‘je vecht als een meisje’ gebruikt om te benadrukken dat je iets minder goed kan? En wat als een meisje nu eens harder gooit dan een jongen, gooit ze dan nog steeds ‘als een meisje’? Volgens het maandverbandenmerk Always geeft de maatschappij waarin we leven vaak een simplistisch en zwak beeld weer van de hedendaagse vrouw.

Daarom namen ze het heft in eigen handen en maakten ze een reclamefilmpje waarin ze jonge vrouwen de opdracht gaven om een meisje uit te beelden dat loopt, vecht en gooitEn wat blijkt? Elke jonge volwassene beeldde het stereotype uit dat vrouwen niet degelijk kunnen gooien, vechten of lopen. Volgens het maandverbandenmerk ligt de oorzaak bij het beeld waarmee meisjes elke dag geconfronteerd worden: dat vrouwen bepaalde zaken minder goed kunnen dan mannen. En ze gaan dat dan ook geloven. 

In het filmpje stelden ze dezelfde vragen aan meisjes tussen 10 en 12 jaar. In tegenstelling tot de tieners, zien deze meisjes vrouwen als hét sterke geslacht. Vrouwen kunnen even goed lopen, vechten en gooien als een man.

Always maakte het filmpje om de negatieve impact rond de uitdrukking ‘als een meisje’ naar voren te brengen omdat deze een effect kan hebben op het zelfvertrouwen van jonge meisjes. Volgens Always zijn meisjes tijdens hun puberteit gevoelig aan dergelijke opmerkingen en kunnen deze hun zelfvertrouwen aantasten, terwijl ze net een vrouw aanzien als een sterk iemand. Always wil jonge meisjes en vrouwen stimuleren om hun talenten en kwaliteiten te ontwikkelen. Daarnaast willen ze aantonen dat #likeagirl ook positief kan zijn.

Het reclamefilmpje #likeagirl is gemaakt in samenwerking met Lauren Greenfield, een Amerikaanse kunstenaar en documentairemaakster, én werd al meer dan 13 miljoen keer bekeken op Youtube.

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten