.jpg)
Kinderen en ouders kiezen favoriete speelgoed
50 gezinnen testten het speelgoed op zaterdag 11 september in het Boudewijn Seapark. Dat leverde de volgende winnaars op:
Categorie Baby 0-3 jaar: De Sprekende Kassa van Clementoni
Categorie Meisjesspeelgoed 3-6 jaar: Openluchtzwembad met glijbaan van Playmobil
Categorie Jongensspeelgoed 3-6 jaar: Bakugan 7-in-1 Maxus Dragonoid van Upper Deck
Categorie Meisjesspeelgoed 7-12 jaar: Anti-Virus van Smart
Categorie Jongensspeelgoed 7-12 jaar: XTR Racing RC Transformer van Silverlit
Categorie Gezelschapsspellen tot 6 jaar: Krok Slok-op van Hasbro
Categorie Gezelschapsspellen vanaf 6 jaar: Minotaurus van Lego
Categorie Multimedia vanaf 4 jaar: Kinect van Microsoft
Door de beoordeling van het speelgoed over te laten aan kinderen en hun ouders, zie je vaak verrassende resultaten. Als inkoper ben je dagelijks met speelgoed bezig, maar je bekijkt het artikel op een andere manier. Het is verrijkend om de mening van kinderen en ouders te horen, zegt Bart Coeman, voorzitter van Fun. Op zaterdag 11 september hebben 150 kinderen en hun ouders 36 stukken speelgoed getest, gewikt en gewogen. Kinderen oordeelden of ze het speelgoed leuk vonden, met een score van 1 tot 5. De ouders beoordeelden zaken als speelwaarde, vormgeving en duurzaamheid, originaliteit en de prijs/kwaliteitverhouding. De punten van kinderen en ouders werden tot gemiddelden herleid en wegen allebei voor 50 % in het eindresultaat. Kinderen en hun ouders zijn de enige rechtmatige jury voor speelgoed. Door de consument het laatste woord te geven, mogen we stellen dat de Fun Awards 100 % neutraal zijn, zegt Bart Coeman. We zien dan ook soms resultaten die we helemaal anders ingeschat hadden.
Opvallend is dat ouders echt wel oog hebben voor de kwaliteit van het speelgoed. Sommige spullen worden afgekeurd wegens te duur, maar ook criteria als te moeilijk, niet aantrekkelijk of niet geschikt voor de doelgroep wegen door. De mening van ouders en kinderen komen vaak goed overeen, soms liggen ze ook mijlenver uiteen. Kinderen laten zich leiden door hun emoties, terwijl ouders toch echt wel oog hebben voor de kwaliteit en de prijs. Als iets er minder stevig uitziet, dan haken veel ouders af. Anderzijds schrikt ook een hoge prijs af. Merken als Lego en Playmobil hebben een zeer kwalitatief imago, maar ze kampen vaak met hoge prijzen. Sommige ouders vinden dat te duur, anderen oordelen dat kwaliteit zijn prijs heeft, aldus nog Bart Coeman.
De Fun Awards bevestigen een aantal trends die dit najaar zeker zullen meespelen. Zo blijkt uit de resultaten de nog steeds grote interesse voor gezelschapsspellen. Lego heeft duidelijk een goede zet gedaan door zich op deze markt te begeven met een reeks spellen. Een andere trend die opvalt is de interesse in creatief speelgoed. Of het nu gaat om kleding maken met Harumika of schilderen op nummer, er is een duidelijke trend, die zich zelfs in de videogames manifesteert met spellen als NDS Art Academy.
Een grote trend in de multimedia is het bewegend spelen, met of zonder controller. Nintendo Wii heeft er te duchten concurrentie bij gekregen van Microsoft Kinect en PlayStation Move. Jongens blijven dol op RC autos, Bakugan en Hotwheels. Terwijl meisjes teruggrijpen naar Barbie en dol blijven op My Littlest Petshop en de nieuwe robothuisdiertjes van Zhu Zhu Pets.