Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Nelli stimuleert verkoop milieuverantwoorde producten

Door De Redactie

Vlaams minister van Leefmilieu Hilde Crevits lanceert 3 proefprojecten die de verkoop van milieuverantwoorde producten moeten stimuleren. Nelli, de mascotte van de projecten, zal de Vlaamse consument gedurende 6 maanden de weg wijzen naar milieuverantwoorde was- en schoonmaakmiddelen, droogkasten en lampen.

Uit onderzoek blijft dat er nog werk aan de winkel is: 79% van de consumenten zegt milieubewust te willen kopen maar slecht 20% doet het ook. Ook het aanbod van milieuverantwoorde producten in winkelrekken moet en kan nog omhoog. In 2007 bedroeg het marktaandeel van producten met een Europees Ecolabel slechts 0,7%.

Consumenten kunnen de campagne in de winkelrekken herkennen aan de mascotte Nelli, een sympathieke gekko die de consument het prijskaartje eens anders laat bekijken. Producten zijn immers meer dan hun prijs alleen, milieuverantwoorde producten leveren consumenten voordeel op, zowel op vlak van milieu en gezond, als voor de gebruikskosten.

Droogkasten

Het eerste proefproject wil het aanbod en het marktaandeel van energiezuinige droogkasten vergroten. Deze energiezuinige droogkasten, die werken met een warmtepomp, halen een energielabel A en leveren een jaarlijkse energiebesparing van minstens 58 euro.

Lampen

Een tweede project focust op energiezuinige lampen. In 2007 werden voor iedere verkochte spaarlampt nog ongeveer 3 gloeilampen verkocht. Om dit om te buigen hebben de deelnemende winkels het aanbod aan energiezuinige lampen sterk uitgebreid. Tegelijk worden de gloeilampen naar een minder opvallende plaats verhuisd.

Wasmiddelen en schoonmaakmiddelen

Het derde proefproject wil de verkoop van milieuverantwoorde detergenten stimuleren. Met dit project willen de partners het marktaandeel van detergenten met een Ecolabel of detergenten die voldoen aan de criteria van het Ecolabel, vergroten. Daarnaast willen ze ook het marktaandeel aan sterk verdunde wasmiddelen verkleinen. In het kader van dit project wordt onderzocht of de huidige prijsaanduiding, prijs per liter aangevuld of vervangen kan worden door een prijs per wasbeurt. Dergelijke prijsaanduidingen geeft de consument immers correctere info over de kostprijs van geconcentreerde producten.

Meer info: www.nelli.be