Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Trends in speelgoedland

Door De Redactie

Twee trends springen eruit als het om speelgoed gaat. Zowat alle grote merken proberen op één of andere manier de iPad/iPhone in hun aanbod te integreren. Maar ook het fenomeen 'nostalgie' zet zich verder door.

  • Opdeling meisjes/jongens sterker dan ooit: vanaf heel prille leeftijd spelen fabrikanten daar volop op in. Ondanks het feit dat meisjes soms ook graag met zogenaamd jongensspeelgoed aan de slag gaan. En omgekeerd.
     
  • Vaste waarden gaan back to the roots:de klassiekers onder de spellen, de miniatuurautootjes, de poppen, enz.. zetten de trend 'back to basics' onverminderd voort. Playmobil bijvoorbeeld speelt in op het westernthema op exact dezelfde manier als 30 tot 35 jaar geleden. Nostalgie is troef met bijvoorbeeld imitatiespeelgoed (keukentjes, doe-het-zelf-ateliers, enz…). Ook oerklassieke thema’s zoals het door Studio 100 weer tot leven gewekte Maja de bij krijgt volop aandacht.
     
  • De filminudstrie blijft een belangrijke motor: de invloed van de filmindustrie blijft erg belangrijk. Niet alleen nieuwe films  zoals Spiderman, Brave met een rebelse rosse Schotse prinses, de eerste meisjesfilm van Pixar die in juli uitkomt maar ook sequels als Ice Age 4 en 3D versies van klassiekers (Star Wars), blijven een belangrijke inspiratiebron voor speelgoed.
     
  • i-Games zijn de toekomst: de technologie is niet weg te slaan. Spinmaster komt met spellen voor iPad, Jumbo brengt Ganzenbord en Stratego op iPad, enz…VTech kiest voor een andere strategie: steeds meer applicaties op de computers voor kinderen. Vooral van Storio 2.0 die in het najaar op de markt komt, wordt hier bijzonder veel verwacht en daarnaast ook van een kidscomputer met touch screen.
     
  • Meisjesharten veroveren: Lego pakt met  Lego – Friends voor het eerst uit met een exclusieve meisjeslijn. Het vorig jaar op de markt gebrachte Lalaloopsy zit met een totaal ander soort poppetjes. Barbie mikt dit jaar volop op het fenomeen mode en catwalk met poppen waarbij meisjes zelf kleren kunnen ontwerpen, modeshows organiseren, enzovoort.
     
  • Avontuur staat voorop bij de jongens: in het jongensspeelgoed probeert Hasbro de populariteit van de Beyblades verder uit te buiten. Ook hier weer erg veel aandacht voor de klassieke thema’s: auto’s in allerlei vormen, ballen die in auto’s veranderen (Ballistiks bij Hot Wheels), piraten, transformers, en heel veel aandacht voor telegeleide helikopters en vliegtuigen met ingebouwde camera (Silverlit).

Speelgoedfabrikanten steken duidelijk een tandje bij om de crisis het hoofd te bieden. Ze mikken op kwaliteit en speelwaarde om ervoor te zorgen dat ouders niet knippen in het budget voor speelgoed, meldt Fun.

Bron: Zappybaby.be
 

Partner Content