Een kudde Galloways waadt door het moeras.

Wandelroute: grenshoppen in Kempen-Broek

Over deze wandelroute

Een puur-natuurwandeling langs de Belgisch-Nederlandse grens tussen Bree en Bocholt door bossen en moerassen, en langs uitgestrekt weiland. Laarzen zijn een must. Stap door natuur- en wandelgebied Smeetshof, ooit deel van een groot grensmoeras dat in de 19de eeuw werd ontgonnen en nu deels weer in eer werd hersteld. Met een extra uitstapje van 3 km kom je aan bij een gezellig koffiehuis, midden in de natuur. Lekker uitblazen, ver van alle gedoe: op deze uitstap kom je amper huizen tegen!

Oeroud moerasgebied werd in ere hersteld, een prachtig wandeldecor! (c) Toerisme Limburg
  • Provincie: Limburg. Ga naar de website van de provincie Limburg voor meer wandelingen.
  • Startplek: Smeetshofweg 1, Bocholt
  • Lengte: 10,2 km
  • Moeilijkheidsgraad: grotendeels onverhard
  • Borden: oranje borden
  • Periode: altijd, niet in al te vochtige perioden
  • Kledijadvies: laarzen
  • Honden toegelaten: ja, aan leiband
  • Rolstoel/buggyvriendelijk: neen
  • Kidsproof: minder
  • Picknickmogelijkheid: ja
  • Bijkomende info: Hier vind je nog meer info over deze wandeling. Algemeen wordt gewaarschuwd voor teken en processierupsen. Hier vertrekt ook een korte rolstoelwandeling van 2 km

Dit mag je onderweg zeker niet missen

• Op deze laarzenwandeling ontmoet je beken zoals De Lossing en de Lechterrietbeek en stap je dwars door moerasgebied.
  • Onder meer in De Luysen Mariahof arriveer je bij een vogelkijkhut met een prachtig uitzicht.
  • Als we dit gebied verlaten, komen we aan de Stamproyerweg. De wandeling gaat hier naar rechts, maar als je de Samproyerweg 1,5 km links volgt, kom je aan in koffiehuis De Luysmolen.
Schaduwrijke plekjes bieden onderweg verkoeling. (c) Toerisme Limburg

Routebeschrijving

Geen knooppuntenwandeling. Volg de borden voor de oranje wandeling. Opgelet: die loopt in tegenwijzerzin!

• We vertrekken richting Smeetshofweg, maar slaan meteen rechtsaf. Door het bos stappen we naar de Kakebeekstraat (met een bocht rond het terrein van Kreyel Sport).
  • We nemen de Kakebeekstraat links en blijven die volgen: aan het eerste T-kruispunt rechts, aan het volgende rechtdoor en aan het eind rechts tot aan de Napoleonsdijk. Hier slaan we rechtsaf en volgen we even de dijk, maar we slaan bij de volgende afslag meteen linksaf.
  • We volgen tot aan de Stamproyerweg, die we even rechtsaf nemen. Als we de extra uitstap naar de Luysmolen (3 km van hier, heen en terug) willen maken, volgen we nu de Stamproyenweg verder en slaan we na 1 km rechtsaf. Maar wij vervolgen onze weg en verlaten na zo’n 100 m de Staproyerweg voor een pad links, recht naar moerasgebied De Luysen Mariahof. Hier wacht ons een vogelkijkhut met prachtig uitzicht.
  • Aan de hut gaan we naar links, recht het moeras door. Rechts van ons loopt na een tijd de Abeek. Waar die samenkomt met de Oude Lossing, gaan we links, tot de Stamproyerweg, die we nu rechts nemen. Bij de eerste afslag slaan we linksaf. Dit pad blijven we steeds links volgen tot aan de Napoleonsdijk, die we oversteken.
  • Bij de volgende afslag nemen we links, na een tijd stappen we langs de rand van het bos. Vervolgens nemen we rechts (langs het bos), en dan weer links, een pad dat naar de Pruiskesweg leidt.
  • We nemen die linksaf tot aan een picknickplek. Hier volgen we de bocht rechts en volgen tot aan de kruising met de Wijffelterbroekdijk. Hier slaan we linksaf. Die volgen we tot aan de tweede afslag rechts. Die nemen we, tot aan de Bocholterweg. Die slaan we linksaf.
  • We komen aan de grens. Hier zouden we rechtdoor de Weerterweg kunnen nemen, maar in plaats daarvan nemen we even een bocht naar links en dan naar rechts om door het bos weer bij Smeetshof te belanden.

Deze route vind je ook nog eens terug op je routekaartje dat je hieronder kunt downloaden en printen!

Goed om te weten

• Eten & drinken onderweg en in de buurt: de Luysmolen (ong. 3 km extra heen en terug)
  • Toeristische info: Visit Bocholt
  • Nog meer te beleven in de buurt: Bocholt ligt op 20 km van Maaseik, een mooie toeristische stad met veel horeca en de vermoedelijke geboorteplek van de gebroeders Van Eyck. In Kinrooi (15 km) ligt de Spaanjerd, jachthaven maar ook groot waterrecreatiegebied voor het hele gezin
  • Eventuele arrangementen (picknickmand, wandeling met maaltijd, speciaal aanbod voor kinderen): neen

Download hier je kaartje met de wandelroute

Wil je deze wandeling graag downloaden en afdrukken? Download dan de kaart in PDF-formaat:

Wil je deze wandelroute graag op je wandelgps of smartphone? Hier vind je het GPX-bestand:

Klik hier voor instructies om het GPX-bestand te installeren.

Meer uitstapjes in Antwerpen:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."