Zon, zee en... koelte in de schaduwrijke duinbossen. © Edgard Verhasselt / Toerisme West-Vlaanderen

Wandelroute in West-Vlaanderen: de Duinbossen vanuit De Haan

Over de Duinbossen

Deze wandelroute neemt je mee doorheen de Duinbossen, een uitgestrekt natuurgebied tussen Wenduine en Bredene. Wij stappen vanaf het unieke tramstationnetje van De Haan via de romantische Concessie-wijk en het strand tot het duin ‘De spioenkop’ in Wenduine, en dan weer terug door bosrijk natuurgebied.

Wandelroute Duinbossen
Tijdens de heenwandeling is de zee vlakbij. (c) Martine Lauwers / Toerisme West-Vlaanderen

Basisinfo

• Provincie: West-Vlaanderen
  • Startplek: Tramstation, Tramlijn Oost, De Haan
  • Lengte: 11,2 km
  • Moeilijkheidsgraad: 1,5
  • Borden: zeshoekig met groene opdruk ‘Duinbossen’
  • Periode: altijd, moeilijker bij hevige wind
  • Honden toegelaten: ja, aan de leiband
  • Kidsproof: ja
  • Rolstoel/buggyvriendelijk: neen
  • Picknickmogelijkheid (banken/tafels, cafeetjes…) (op het kaartje): ja
  • Meer info over deze wandeling en de omgeving: klik hier
  • Meer wandelingen in de provincie: klik hier

Dit mag je onderweg zeker niet missen

• De Haan, met zijn mooie tramstationnetje, de historische Concessiewijk en domein La Potinière
  • Wenduine, met park en speelruimte De Rotonde en het 31 m hoge duin Spioenkop met uitzichtpunt
  • Het driedelige Duinbossen-gebied met open duinlandschap en bebost duin, waar de beschermde rode bosmier leeft
Wandelroute Duinbossen
Klimmen en dalen tussen lommerrijk groen. (c) Edgard Verhasselt / Toerisme West-Vlaanderen

Routebeschrijving

Volg zeshoekige borden met groene opdruk. Routebeschrijving: volg, met het stationnetje links van jou, Koninklijk Plein – neem de bocht mee naar links en vervolg over de Leopoldlaan – draai rond La Potinière (Clementinalaan) – sla linksaf aan de Normandiëlaan tot Prinses Astridlaan, volg rechts – steek Waterkasteellaan over en volg de weg. – rechtdoor tot T-kruising, hier links – volgende kruising rechts – blijven volgen tot splitsing, hier links– Koninklijke Baan over tot strand, hier rechts volgen tot de zeedijk van Wenduine! –zeedijk links volgen, later links afslaan tot Floorhelling – rechts nemen – 1ste rechts (Graaf Jansdijk) – volgen tot voorbij Rochehelling (rechts), verder (voor de bocht) pad links nemen – aan splitsing bocht naar rechts – doorkruis de Spioenkop naar believen, maar zorg dat je terug aan de Koninklijke Baan uitkomt (steek NIET de Leopold II-laan over) – volg Koninklijke Baan links tot rechts Drift – volg Drift, steek de Nieuwe Rijksweg over en volg het pad door het natuurgebied richting De Haan- blijf steeds tussen Wenduinesteenweg (links) en Nieuwe Rijksweg (rechts), onderweg steek je de Zwarte Kiezel over – volg tot bijna aan de kruising Wenduinesteenweg en Nieuwe Rijksweg, Nieuwe Rijksweg oversteken en links Velasquezlaan en Rembrandtlaan volgen tot vertrekpunt

Goed om te weten

• Eten & drinken onderweg en in de buurt: zowel in De Haan als in Wenduine vind je een groot aantal eet- en drinkgelegenheden. Onderweg is er op het strand de unieke tearoom Westhinder, Koninklijke Baan 91, De Haan, 050 41 58 55
  • Toeristische info: Visit De Haan, Tramlijn-Oost, De Haan, 059 24 21 35 (Wenduine; Leopold II-laan, 050 41 24 69)
  • Nog meer te beleven in de buurt: met de musea en aangename binnenstad van Oostende (14 km) én Brugge (20 km) in de nabijheid, zijn andere suggesties overbodig. Of het moest zijn dat je het schilderachtige witte dorpje Lissewege (16 km) nog nooit hebt bezocht.

Download hier je kaartje met de wandelroute

wandelroute duinbossen

Wil je deze wandeling graag downloaden en afdrukken? Download dan de kaart in PDF-formaat:

Wil je deze wandelroute graag op je wandelgps of smartphone? Hier vind je het GPX-bestand.

Klik hier voor instructies om het GPX-bestand te installeren

Meer uitstapjes in West-Vlaanderen:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."