file Vlaamse snelwegen
Getty Images

Daarom staan we langer in de file (ondanks meer thuiswerk)

“De Vlaming staat meer in de file dan voor corona.” Een opvallende vaststelling verscheen dit weekend in De Tijd. Merk jij het ook op?

Met z’n allen in de file

De files zijn terug van een klein beetje weggeweest. Meer zelfs, ze zijn zwaarder geworden dan voor de pandemie. Dat blijkt uit een analyse die De Tijd maakte van data van het Verkeerscentrum.

Uit de verslaggeving blijkt dat we niet per se meer kilometers rijden. Wel integendeel: door het thuiswerken wordt er zelfs dagelijks tot 14 miljoen kilometer mínder gereden. De files worden dus niet veroorzaakt door de breedte ervan, maar wel door de zwaarte. De klassieke spitsmomenten aan de gekende knelpunten zijn lastiger geworden, vooral op de gekende filedagen dinsdag en donderdag. Maar ook woensdag wordt steeds drukker. Op maandag en vrijdag, de populairste thuiswerkdagen, heb je dan weer het minste kans op een zware spits.

Zwaardere files: hoe komt dat?

  • De grote wegenwerken aan de ring rond Brussel en Antwerpen spelen uiteraard een rol in de fileduur.
  • Maar ook de geliefde bedrijfswagen met tankkaart doen de pendelaar geen afstand nemen van zijn auto. Een stijging van de brandstofprijzen deren veel werknemers dus niet.
  • Ook is het aantal vrachtwagens dankzij de e-commerce sterk toegenomen, wat voor meer drukte op de weg zorgt.
  • Nog een reden is dat het openbaar vervoer een enorme daling van passagiers kende sinds het begin van de pandemie. Mensen zijn toen massaal opnieuw de auto beginnen nemen. Op een bepaald moment telde de NMBS zelfs tot 90 procent minder passagiers. Die klap zijn ze tot vandaag nog niet te boven gekomen. Ook De Lijn ziet nog steeds veel minder volk op de bussen dan voor corona.

Op naar een kentering

Omdat het rustig op de baan was tijdens de pandemie, werd de auto weer aantrekkelijker en die nieuwe gewoonte is gebleven. Volgens het Verkeerscentrum zal dit zich nog herstellen. Mensen zullen de zwaardere files opnieuw beu worden, hun gedrag aanpassen en naar alternatieven zoeken.

Het centrum voorspelt niet alleen een stijging bij het aantal openbaar vervoer-gebruikers, maar ook alternatieven als de speedelec en nog meer thuiswerk gaan aan populariteit winnen. Vooral als er werk wordt gemaakt van een mogelijke kilometerheffing. Afwachten, dus!

Sta jij tegenwoordig opvallend vaker in de file?

Dit vind je vast ook interessant om te lezen:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de beste groentips en wooninspiratie!

 

 

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."