flat aging
© Getty Images

Flat aging: wat betekent deze nieuwe trend?

Door Femke De Kerpel

Al gehoord van flat aging? Actrice Michelle Yeoh had het er al over in haar speech op de voorbije Oscar-uitreiking. En het is een begrip dat sowieso steeds meer opduikt. Wat betekent flat aging? Wij leggen het even uit.

Flat aging: leeftijdsgrenzen vervagen

Flat aging is een fase waarin je leeftijd niet relevant is. Je omarmt je uiterlijk en laat je leven niet meer bepalen door je leeftijd. Flat aging kadert in een algemene tendens waarbij de grenzen van leeftijden vervagen: het beeld dat we met z’n allen vroeger hadden van ‘oud’ (denk maar aan de oma die naar eau de cologne ruikt en in de zetel koffie drinkt), is tegenwoordig achterhaald. De stereotypen die gepaard gaan met een bepaalde leeftijd gaan niet meer op. Het basisprincipe van flat aging is dat je je niet laat definiëren door je leeftijd, want als 70-jarige kun en mag je bijvoorbeeld nog steeds de wereld rondreizen.

Tip: neem hier even een kijkje voor reisbestemmingen die in 2023 de moeite waard zijn!

Wie zijn de ‘flat agers’?

De groep ‘flat agers’ bestaat vooral uit 50-plussers: de kinderen van de jaren 60. Zij hebben tijdens hun jeugd veel welvaart gekend, maar ook veel veranderingen meegemaakt. Ze hebben een nieuwe kijk op de wereld en getuigen van een energie waarmee ze hun leeftijd willen overtreffen. Want voor hen is leeftijd niet allesbepalend: je bent nergens te jong of te oud voor. Dat vertaalt zich ook in hun uiterlijk: ze laten hun looks en kleding niet afhangen van hun leeftijd.

Actrice Michelle Yeoh (60) is een van de voorvechters van flat aging. Met de woorden ‘ladies, don’t let anybody tell you you are ever past your prime!’ (‘Dames, laat niemand jullie ooit vertellen dat je voorbij je hoogtepunt bent!’) liet ze dit graag horen in haar Oscar-speech.

Nieuwe reclamecampagnes

Flat agers willen niet ‘geleefd’ worden. Ze beslissen zelf wat ze doen en zijn bewuster bezig met zelfontplooiing en een gezond leven. En daar spelen ook de huidige marketeers handig op in. Want als je leeftijd niet zo belangrijk is, dan koop je ook geen producten op basis van je leeftijd. Daarom proberen veel bedrijven zich nu aan te passen aan deze nieuwe trend en leeftijdsneutrale campagnes te brengen, die gebaseerd zijn op je gevoelens en interesses in plaats van op je geboortedatum.

Bronnen: Nouveau en Hatched London

Ook interessant voor jou:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."