Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Getty Images

Wat als je vlucht geannuleerd is door een staking?

Door Hanne Bral

Het moet je maar overkomen: de dag dat je op vakantie wilt vertrekken, is je vlucht geannuleerd of vertraagd door een staking. Wat moet je dan doen? En heb je recht op een vergoeding? Wij zetten de belangrijkste zaken op een rijtje.

Help, mijn vlucht is geannuleerd door een staking!

Wanneer vliegtuigmaatschappijen staken, zijn de reizigers de dupe. Je vlucht kan geannuleerd of vertraagd worden. Een domper op de vakantievreugde, maar ook een serieuze som geld die je niet terugziet. Of toch wel? Wat zijn nu juist je rechten als reiziger?

Eerst en vooral zijn er twee belangrijke kanttekeningen om te maken, die invloed hebben op je rechten als passagier: de duur van de vertraging en of het om een situatie van overmacht gaat.

Hoelang duurt de vertraging?

Ook als je vlucht niet per se geannuleerd wordt, maar vertraging oploopt, heb je als reiziger een aantal rechten. Hoe langer de vertraging duurt, hoe meer rechten je hebt.

  • Duurt de vertraging niet langer dan 3 uur? Dan heb je helaas geen recht op een terugbetaling of schadevergoeding. Er zit niets anders op dan gewoon wachten.
  • Duurt de vertraging tussen de 3 en 5 uur? Dan heb je recht op een schadevergoeding, maar niet op een alternatieve vlucht of volledige terugbetaling.
  • Duurt de vertraging langer dan 5 uur? Ook dan heb je recht op een schadevergoeding, maar ook op een alternatieve vlucht of terugbetaling. Tijdens het wachten moet de vliegtuigmaatschappij jou ook nog het volgende aanbieden: een maaltijd, mogelijkheid tot verfrissing, en een eventuele overnachting of verplaatsing. Tip: houd al je betalingsbewijzen (van je maaltijd, overnachting, …) goed bij, zodat je ze later kunt binnenbrengen bij de maatschappij voor de terugbetaling. Als je door de vertraging niet meer op reis kunt of wilt vertrekken, kun je binnen de zeven dagen een volledige terugbetaling aanvragen.

Gaat het om overmacht?

Je hebt als passagier dus recht op een schadevergoeding, behalve als de vertraging of annulatie veroorzaakt wordt door overmacht. Met overmacht bedoelen we buitengewone omstandigheden, waarbij de vliegtuigmaatschappij geen controle heeft over de oorzaak. Bij overmacht heb je dus wel recht op een alternatieve vlucht of terugbetaling, maar niet op een schadevergoeding.

Om een voorbeeld te geven: als het personeel van de vliegtuigmaatschappij zelf staakt, ligt de verantwoordelijkheid bij de maatschappij. Er is dus geen sprake van overmacht. Als de luchthaven zou staken, gaat het wel om overmacht.

Welke stappen moet je ondernemen?

Wanneer er gestaakt wordt op de dag dat jij een vlucht hebt gepland en je vlucht bijgevolg geannuleerd wordt, doe je best het volgende:

  1. Annuleer zeker je vlucht niet zelf. Dan verlies je immers je recht op terugbetaling en schadevergoeding.
  2. De vliegtuigmaatschappij is verplicht om jou zelf te informeren over de staking en bijkomende annulatie of vertraging. Dit kan via mail, sms of pushbericht.
  3. Daarnaast moet de vliegtuigmaatschappij twee opties aanbieden: een alternatieve vlucht of een mogelijkheid tot terugbetaling, indien je niet meer kunt of wilt vertrekken. Ook moet de maatschappij je duidelijk maken hoe je deze eventuele terugbetaling kunt aanvragen.
  4. Indien de vlucht niet geannuleerd is door overmacht, kun je als passagier een compensatie of schadevergoeding vragen. Een schadevergoeding kan 250 tot 600 euro bedragen, afhankelijk van hoe ver je reist. Let op: de vliegtuigmaatschappij zal dit niet zelf aanbieden. De compensatie vraag je aan via een formulier dat je kunt terugvinden op de website van de luchtvaartmaatschappij.
  5. Worden je rechten niet gerespecteerd? Dan kun je eerst en vooral een schriftelijke klacht indienen bij de vliegtuigmaatschappij. Er bestaat ook een EU-klachtenformulier, dat je kunt opsturen. Word je nog steeds niet gehoord? Contacteer dan de Economische Inspectie of het Europees Centrum voor de Consument. Ook bij consumentenorganisatie Test Aankoop kun je terecht.

Bronnen: Test Aankoop, VRT NWS, De Inspecteur, FOD Mobiliteit

LEES OOK:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content