Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
© Unsplash

Wat is ‘spoofing’? En hoe kun je het herkennen?

Door Hanne Bral

Via e-mail, sms of telefoon: je moet ogen op je rug hebben als je alert wilt zijn voor oplichters en phishing. Maar ken je het fenomeen ‘spoofing’ al? Dat is een vorm van oplichting waarbij de dader een valse identiteit aanneemt. Wij zetten de belangrijkste zaken op een rijtje!

Wat is ‘spoofing’?

Spoofing is een vorm van fraude waarbij de dader een valse identiteit aanneemt. De oplichter doet zich bijvoorbeeld voor als je bank, of zelfs als een familielid. Op die manier probeert die achter jouw persoonlijke gegevens of geheime bankcodes te komen en je bankrekening te plunderen. Er zijn verschillende soorten spoofing: bijvoorbeeld via e-mail, een website of de telefoon.

Spoofing via e-mail

Bij e-mailspoofing ontvang je een mail die van een bekende afzender lijkt te komen, maar niet door die afzender werd verstuurd. De phishingmail kan er behoorlijk echt uitzien. Vaak bevat die een link naar een valse website, waar je gevraagd wordt om geheime codes in te vullen. Klik nooit zomaar op die link. Heb je er toch per ongeluk op geklikt? Vul dan nooit zomaar je gegevens in! Je geheime codes worden doorgespeeld naar oplichters die zo je bankrekening leegroven.

Kreeg je een mail van je bank en twijfel je eraan of die wel echt is? Bel je bank op en vraag ernaar. In dat geval ben je beter 100% zeker.

Spoofing via de telefoon

Ook via de telefoon proberen oplichters achter je persoonlijke gegevens te komen. Opnieuw doen ze zich bijvoorbeeld voor als jouw bank. Het telefoonnummer kan zelfs exact hetzelfde zijn als dat van jouw bank. Maar let op: een bank zal nooit naar je persoonlijke codes vragen via de telefoon. Jouw bank zal je ook nooit opbellen met de vraag om geld over te schrijven. Ga hier dus niet op in.

Zo herken je een verdacht mailtje of telefoontje

Ontvang je een verdacht mailtje of telefoontje? Stel jezelf dan de volgende vragen:

  1. Is het onverwacht? Is er geen aanleiding voor deze oproep? Kocht je niets, deed je niet mee aan een wedstrijd, …?
  2. Is het dringend of zelfs dwingend? Denk even rustig na: kreeg je echt een eerste waarschuwing? Ken je die ‘vriend in nood’ echt?
  3. Ken je de afzender? Bevat het e-mailadres spelfouten? Fraudeurs gebruiken vaak een e-mailadres dat met slechts enkele letters verschil op het echte lijkt.
  4. Vind je de vraag vreemd? Een bank of andere officiële instantie zal nooit via e-mail, sms of telefoon naar je persoonlijke codes of gegevens vragen.
  5. Naar waar leidt de link waarop je moet klikken? Zweef met je muis over de link, zo verschijnt de URL. Ziet die URL er vreemd uit?
    Bijvoorbeeld:
  1. Word je persoonlijk aangesproken? Algemene en vage aansprekingen, of zelfs je e-mailadres als aanspreking, kunnen wijzen op een frauduleuze mail.
  2. Bevat het bericht veel taalfouten?
  3. Zit het bericht in je spam/junk-folder? Wees dan extra voorzichtig. Waarschuw anderen door het bericht als spam te rapporteren.
  4. Probeert iemand je nieuwsgierig te maken? Laat je niet vangen. Fraudeurs spelen in op de actualiteit en op thema’s die ons interesseren.

Je liet je vangen, wat nu?

Het kan iedereen overkomen, in de val lopen van oplichters. Gaf je je geheime codes door? Volg dan volgend stappenplan:

  1. Blokkeer onmiddellijk je bankrekening. Dat doe je door Card Stop te bellen op 078 170 170.
  2. Contacteer zo snel mogelijk je bank.
  3. Doe aangifte bij de politie. Stuur verdachte berichten naar verdacht@safeonweb.be.
  4. Gaf je naast je bankcodes nog andere persoonlijke info door, zoals wachtwoorden? Verander ze dan allemaal, zodat de fraudeurs geen toegang meer hebben.

Bronnen: Safe on web, Febelfin, Vlaanderen.be, Radio 2

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!