Getty Images

Juf legt impact pesten uit met appels

Pesten, hoe maak je kinderen duidelijk welke impact het heeft op iemand? Een Britse juf kwam op iets simpel maar heel doeltreffend: appels.

Zo ging ze tewerk

Rosie Dutton deelde een bericht op Facebook waarin ze uitlegt hoe ze te werk gaat. Voor haar lessen gebruikt de lerares twee appels.

Rosie: ‘De kinderen weten het niet, maar vlak voor de les laat ik één van de twee appels meerdere keren op de grond vallen. Maar dat kun je aan de buitenkant niet zien, want de appels zien er allebei perfect uit.

‘We praten er dan over hoe de twee appels eruitzien en de kinderen beschrijven dat ze allebei rood en ongeveer even groot zijn.’

Appel beoordelen

Nadien pakt de juf de beschadigde appel en zegt dat ze het een lelijke appel vindt met een verschrikkelijke kleur. Ze laat het fruit rondgaan en vraagt de leerlingen om de appel ook te beoordelen.

Na het rondje vol beledigingen laat Rosie de andere niet-beschadigde appel rondgaan en vraagt de kinderen om alleen maar lieve en aardige dingen tegen het fruit te zeggen.

lerares-legt-impact-pesten-uit-met-appels

Verschrikkelijk vanbinnen

‘Daarna snijd ik beide appels open en laat ik ze aan de klas zien. De appel waar de kinderen lief tegen waren, ziet er goed uit, terwijl de andere appel er gekneusd en papperig uitziet,’ schrijft juf Rosie.

Dan dringt het tot de kinderen door. ‘Als kinderen worden gepest, voelen ze zich verschrikkelijk vanbinnen, maar dat laten ze niet vaak aan de buitenkant zien. Als we de appel niet hadden opengesneden, hadden we niet gezien hoe beschadigd hij was.’

Bron: Libelle.nl

LEES OOK:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."