Van deze ademhalingsoefeningen word je zen

Van deze ademhalingsoefeningen word je zen
Getty Images

Last van stress, of voel je je gespannen? Even rustig ademhalen kan wonderen doen. Wij verzamelden vier eenvoudige en efficiënte ademhalingsoefeningen die je tot rust brengen.

Ademhalingsoefeningen helpen je lichaam en geest te ontspannen, omdat de ademhaling je toegang is tot je zenuwstelsel. Door rustig te ademen, activeer je het parasympatische zenuwstelsel: het gedeelte dat voor rust, herstel en ontspanning zorgt. Probeer jij de volgende oefeningen uit?

4x ademhalingsoefeningen

1. Bij het ontwaken

Blijf in bed liggen. Trek je knieën een stukje op, leg een hand op je borst en de andere op je buik. Adem in, hou even vast en adem rustig terug uit. Doe dit drie minuten zonder je te bewegen en focus je alleen op je ademhaling.

2. Voor het slapengaan

Om de spanning in je lichaam los te laten, is het goed om al je spiergroepen kort aan te spannen en weer los te laten. Start met je voeten, ga omhoog naar kuiten, knieën, buik, borsten, armen, handen, nek en eindig bij de spieren in je hoofd. Let erop dat je rustig en diep ademhaalt. Bij het aanspannen adem je in door je neus. Bij het ontspannen adem je uit door de mond.

3. Bij weinig energie

Adem tien keer heel langzaam en langdurig in, waarna je snel en krachtig door je neus weer uitademt. Zo gaat er meer energie door je lichaam stromen.

4. Bij stress

Sluit met je duim je rechterneusgat af, terwijl je door je linkerneusgat langzaam en diep inademt. Hou je adem vijf seconden vast, druk intussen je linkerneusgat dicht met je wijsvinger en adem door je rechterneusgat langzaam uit. Herhaal dit vijf keer en… relax.

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)