Waarom stress niet altijd negatief is

Waarom stress niet altijd negatief is
Getty Images

Stress is alomtegenwoordig in ons leven en wordt bijna altijd negatief benaderd. Maar wist je dat stress op zich eigenlijk geen probleem hoeft te zijn? Integendeel, het is iets noodzakelijks! Het is maar hoe je ermee omgaat. 

Positieve stress en negatieve stress: eigenlijk bestaat dat onderscheid niet. Stress is gewoon stress. En zolang je lichaam en brein er goed mee leren omgaan, is stress niets om je zorgen over te maken. Dat vertelt stress-specialist dokter Luc Swinnen.

Stress nodig om dingen te realiseren

Dokter Luc Swinnen, stress-expert: “Een mens heeft stress nodig om te overleven. Het is namelijk de motor van onze vooruitgang. Zonder zou iedereen in zijn comfortzone blijven, zou de omgeving ons de baas worden. Door stress kunnen we conflicten oplossen en versterken we onze relaties.”

Negatief of positief?

Maar stress moet wél prettig voelen, voldoening geven en uiteindelijk rust. Want onder een beetje meer druk presteer je beter en krijg je de zaken voor elkaar. Wordt stress echter langdurig, en je lichaam blijft cortisol (het stresshormoon) aanmaken, dan is er iets aan de hand.

In dat geval krijg je namelijk het gevoel dat je te veel brandjes moet blussen. Zoals die ene dringende mail na de andere beantwoorden terwijl je je kinderen voor de vierde keer deze week wegbrengt voor een buitenschoolse activiteit. Intussen wachten er 500 WhatsApp-berichtjes uit 15 verschillende groepjes, móét je een aperitiefje gaan drinken met vriendinnen én twee keer in de week naar de sportschool.

Krijg je daar voldoening en energie van? Fijn! Maar maakt het je angstig, onverdraagzaam en zelfs een tikkeltje agressief? Dan slaat de cortisol als een bommetje in op je brein.  Onderzoek toont zelfs aan dat je hersenen dan letterlijk krimpen. Bij al die emotionele en lichamelijke klachten is het dus tijd om op de rem te gaan staan.

stress positief
Getty Images

Crashen

Luc Swinnen: “Het mooiste voorbeeld zijn al die burn-outs. De meest gedreven mensen die met veel liefde hun job uitoefenen kunnen plots op een muur botsen die ze niet zagen aankomen. In aanloop van die burn-out kunnen ze zich plots wel kwaad, verrast of aangevallen voelen bij de kleinste dingen. Een teken dat ze tegen hun eigen grens aanzitten.”

Kijk meer naar jezelf

Stress mag dus in feite niets te maken hebben met het oplossen van ‘directe’ bedreigingen. Vraag jezelf dus af: is het nodig om altijd het beste, het duurste, het mooiste te willen? Welke prijs betaal je hiervoor? Waarom heb je die grenzeloze ambities? Blijven groeien doet uitbloeien. Je moet soms wel uit je comfortzone komen maar dus zeker niet altijd. En een beetje nederigheid helpt daarbij, maar helaas vraagt onze maatschappij dikwijls het omgekeerde.

Luc Swinnen: “De beste raad is zoveel mogelijk naar jezelf proberen te kijken. Wat werkt voor jou het beste? Leer jezelf door en door kennen. Want dé gevaarlijkste valkuil voor te veel stress? Dat is jezelf steeds vergelijken met mensen die het volgens jou beter hebben.”

positieve stress
Getty Images

Kleine trucjes, grote verbetering

Leg die laptop, tablet of gsm dus wat vaker aan de kant. We worden namelijk overspoeld met zoveel informatie, dat het niet meer te verwerken valt. Vraag jezelf af of het echt nodig is om elke dag al dat – vaak nutteloze – nieuws te horen. We staan er niet altijd stil bij welke informatie-tsnunami we te verwerken krijgen. Gun jezelf meer rust en tijd om prikkels te verwerken . Meer tijd voor gezin en vrienden, en zaken die er echt toe doen. Verzorg jezelf, bewaak je grenzen, en als er dan stressmomentjes aankomen, kun je er positief mee aan de slag. Je bent je er namelijk van bewust.

Enkele tips om beter met stress om te gaan:

  • Gezonde voeding: gevarieerd eten met veel omega-3 vetten
  • Wandelen, zo’n 10 000 stappen per dag, liefst in de buitenlucht
  • Een boek lezen
  • Een museum bezoeken
  • Het werkgeheugen oefenen door te puzzelen of te hoofdrekenen
  • Leren omgaan met angst en woede
  • Niet uitstellen
  • Probeer niet te multitasken
  • De beeldschermen op tijd afzetten en blauw licht zoveel als mogelijk vermijden
  • Voldoende slapen

Positiever denken over stress

Wanneer je positiever nadenkt over wat stress voor jou kan doen, zal je lichaam er ook beter op reageren en zal het je dus niet ziek maken.

Stress omarmen en er goed mee leren omgaan kan je helpen bij elke uitdaging. Je moet alleen weten hoe. Stress is dus nefast als het tegen je wil is, je geen controle hebt en je er geen betekenis aan kunt geven. Buig je een van deze drie factoren om, dan verminder je al heel wat negatieve gevolgen. Gebruik stress als een barometer om de gebeurtenissen in je leven plaats te geven. Voelt een situatie slecht aan? Neem dan een stapje terug en bekijk alles vanop een afstand.

Zie stress als een opportuniteit waaruit je kunt leren. Biologisch gezien doen je hersenen dat ook voor jou. Een stressvolle situatie laat een afdruk na op je brein waardoor je in een volgende gelijkaardige situatie beter zult kunnen reageren. Je krijgt als het ware een ‘stress-vaccin’.

Samengevat:

Stress is dus positief als het slechts af en toe voortkomt. Het moet altijd tijdelijk en kort van aard zijn, net goed als je dat duwtje in de rug nodig hebt om actie te ondernemen. En vooral: wees niet bang van stress. Neem de tijd om het te leren herkennen zodat je er op een goede manier mee aan de slag kunt!

In de boeken ‘Stress is geen probleem’ en ‘Waarom wij vreemdgaan en parachutespringen – Ons onbegrijpelijke brein’, geeft dokter Luc Swinnen zijn tips om met een stressvolle omgeving om te gaan:

Waarom wij vreemdgaan en parachutespringen

Stress is geen probleem

 

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)