Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

9 manieren om werkstress te verminderen

Door De Redactie

Een strakke deadline, moeilijke klanten, een licht ontvlambare baas/bazin… allemaal factoren die kunnen leiden tot stress op het werk. Daarom: 9 tips om de kalmte te bewaren.

We weten allemaal dat stress niet goed is voor ons. Stress kan op lange termijn ons lichaam (permanente) schade toebrengen. Reden te meer dus om kalm te blijven. Maar eerst even kijken, wat gebeurt er in je lichaam als je strest?

Vlucht of vecht

Mensen hebben twee soorten geheugen. We hebben ons reptielenbrein, dat is ons overlevingsinstinct. En we hebben ons emotioneel brein. Ons reptielenbrein houdt ons in leven. Dat is het deeltje in ons waardoor mensen soms ‘superkrachten’ krijgen wanneer hun leven of dat van hun kinderen bedreigd wordt. Denk maar aan de verhalen over mama’s of papa’s die ineens een auto kunnen opheffen als hun kind dreigt geplet te worden. Meestal is het heel handig dus. Dit gedeelte zorgt voor onze ‘vlucht of vecht’ reactie.

Maar als we zaken tegenkomen die mentaal bedreigend zijn, zoals een baas die op ons roept, krijgen we ook deze reactie. Dan maakt ons lichaam adrenaline en cortisol (stresshormonen) aan. Deze situaties zijn niet echt levensbedreigend, maar ons lichaam maakt geen onderscheid. Het is een heel natuurlijke reactie dus. Maar het is belangrijk dat we deze manier van stress ook leren controleren. En dat kan met deze tips!

Bye bye werkstress

  1. Ga uit eten

    Eet je lunch niet op voor je computer. Verlaat je werkplek en ga liefst nog buitenshuis eten, om even van de ‘stressplek’ weg te zijn. Het kan wonderen doen.

  2. Ga even wandelen

    Las een mini-break in. Trek even naar buiten en doe een kleine wandeling, in de buurt van het gebouw. Als je een park dichtbij hebt of een pleintje is dat nog beter. Want groene omgevingen verminderen stress. Kun je niet naar buiten? Stel dan als bureaublad achtergrond een mooie natuurfoto in, dat kan ook helpen.

  3. Kalmerende muziek

    Zet je hoofdtelefoon op of stop je oortjes in en zet wat kalmerende muziek op. Op Youtube vind je heel wat mooie playlists.

  4. Meditatie to the rescue

    Draai even je stoel naar het raam of ga desnoods op het toilet zitten en luister naar een korte begeleide meditatie, op je pc of je smartphone. Er zijn ook allerlei apps voor zoals Buddhify of Headspace.

  5. Bekijk foto’s van puppy’s

    Deze is sowieso onze favoriet! Nu heb je een goed excuus om al schattige diertjes te bekijken tijdens de werkuren. Er zijn geen harde bewijzen van, maar volgens sommige researchers dalen je stresslevels als je deze schatjes bekijkt. Kijk even naar hoe deze puppy met een citroen speelt, of ontdek deze konijntjes.

  6. Kopje troost

    Neem een mini-pauze en trakteer jezelf op een lekker kopje thee of koffie. Het is een klein gebaar, maar het kan enorm helpen.

  7. Even stretchen

    Maak je lichaam even fysiek los, door met je schouders en nek te rollen. Er zijn ook speciale yoga routines voor op kantoor. Als je te veel in je hoofd zit kunnen deze simpele oefeningen je terug meer stabiliteit brengen.

  8. Lucht je hart

    Ga even langs bij een collega die je vertrouwt en praat erover. Je zult je meteen veel lichter voelen.

  9. Haal even adem

    Soms kan het helpen om drie keer rustig in en uit te ademen alvorens je reageert.
    Ideaal voor een mini time-out.

Bron: lifehack, beeld: Shutterstock

Lees ook: