Deze kleine aanpassing in je dieet zorgt ervoor dat je op je gewicht blijft

Deze kleine aanpassing in je dieet zorgt ervoor dat je op je gewicht blijft

Ben je afgevallen en probeer je op je gewicht te blijven? Dan is het alvast een goed idee om minder koolhydraten en meer vetten te gaan eten. Dat bewijst een Amerikaanse studie.

Het onderzoek

De studie werd gevoerd bij 164 mensen met een BMI hoger dan 25 die recent zijn afgevallen met een caloriebeperkt dieet. Het onderzoek wou kijken wat nu het beste werkt om een gezond gewicht te behouden. Hiervoor werd de groep in drie verdeeld. Twintig weken lang kreeg elke groep normale porties te eten, met evenveel calorieën en eiwitten, maar wél met een verschil in koolhydraten en vetten. Hoe minder (hoogwaardige) koolhydraten de maaltijd bevatte, hoe meer vetten en andersom.

250 calorieën

De resultaten van de studie waren spectaculair. Na de twintig weken zagen de onderzoekers dat hoe minder koolhydraten en hoe meer vetten mensen eten, hoe hoger hun energiemetabolisme wordt. Bovendien hadden ze minder van het hongeropwekkende hormoon ghreline in hun lichaam, waardoor ze minder honger hadden.

De studiegroep in kwestie verbrandde zo 250 calorieën méér per dag, door simpelweg wat minder brood en pasta te eten. In de plaats daarvan grepen ze naar noten of vette vis.

Negen kilo

250 calorieën per dag lijkt niet veel, maar als het effect zou aanhouden, zouden de deelnemers op drie jaar tijd maar liefst 9 kilo extra afvallen. De moeite waard om het te proberen! Vervang je broodje of pasta dus eens door een portie noten, avocado of peulvruchten. Deze bevatten minder verzadigde vetten, waardoor ze ietsje gezonder zijn dan kaas en vlees. Een goede balans is en blijft natuurlijk de sleutel tot een gezonde levensstijl.

Bron: Margriet.nl – Beeld: Getty Images

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)