Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Dit is dé techniek om wat kilootjes te verliezen

Door Celine Werner

Heb jij ook zo’n vriendin die alles kan eten zonder een grammetje bij te komen? En dat terwijl er bij jou al vanzelf een vetrol verschijnt bij het lezen van een dessertkaart. Frustrerend is dat. Maar heb jij je weleens afgevraagd hoe dat komt?

Moet dat bord per se leeg?

Van kleins af aan wordt er ons aangeleerd om ons bord leeg te eten. “Anders geen dessert” zei mama. Dat je geen eten mag verspillen, spreekt voor zich. Maar door jarenlang propertjes je teljoor leeg te smullen, kun je geen onderscheid meer maken tussen honger of beleefdheid. Dat is ook een van de redenen waarom een dieet zo moeilijk is. We hebben dan constant het gevoel dat we te weinig eten, en dus zogezegd nog honger hebben.

Zo zal je maag verkleinen

Een Japans gebruik, Hara Hachi Bu, bestaat uit het eten van je voedsel tot je je voor 80% verzadigd voelt. Maar hoe kun je nagaan of je dat punt al dan niet bereikt hebt?

Eet in de eerste plaats de helft van je gewoonlijke portie. Wacht vervolgens een twintigtal minuten, om dan na te gaan of je nog steeds met een hongergevoel te kampen hebt. Doe dit een aantal dagen tot weken, zodat je precies weet welke hoeveelheid je nodig hebt om aan die 80% te komen. Blijf je eten tot de maag vol zit, dan blijft die groeien, en zal je steeds meer naar binnen willen werken. Klinkt logisch, toch?

Samen slank: we gaan ervoor!

Doe jij al mee aan de Samen Slank-challenge? Meer bewegen, gezonder eten of in het algemeen fitter worden: heel de maand januari moedigen we elkaar aan om onze goede voornemens deze keer écht vol te houden! Twee keer per week ontvang je de Samen Slank-nieuwsbrief in je mailbox en bovendien kun je voor nóg meer motivatie terecht in de Goed in je vel met Libelle-groep. Klik snel hier voor meer informatie over de challenge en schrijf je in!

Ook interessant: