Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Woman jogging at sunrise --- Image by © Jens Nieth/Corbis

Loopblessures voorkomen, hoe doe je dat?

Joggen zit in de lift: iedereen kent wel iemand die een paar keer per week zijn sportschoenen aantrekt om te gaan lopen, of doet het zelf. En hoe meer mensen er hardlopen, hoe meer blessures.

Van alle beginnende lopers raakt een kwart tot een derde in hun eerste jaar zo geblesseerd dat ze een week niet kunnen lopen.

Waaraan ligt dat?

Niet aan de schoenen, zoals mensen uit de sportschoenenbranche zo graag en vaak beweren. Uit onderzoek blijkt immers dat schoenen weliswaar belangrijk zijn voor je looptechniek, maar niét verantwoordelijk zijn voor de meeste blessures.

Het ligt evenmin aan de warming-up of cooling-down die niet goed of helemaal niet zou zijn uitgevoerd.

Waaraan dan wél? De meeste loopblessures zijn simpelweg te wijten aan trainingsfouten: je loopt te vaak, te ver of te roekeloos, waardoor je gaat stuntelen en struikelen.

De conclusie is eenvoudig: bewaak je fysieke grenzen en forceer je nooit. En ga liever een keer minder lopen dan een keer te veel.

Een start to run met deze frisse temperaturen? Lees dan deze tips ook!