Massagetips om te ontspannen

Massagetips om te ontspannen

Waarom masseren?

Door massage (aanraking en warmte) neem het hormoon oxytocine toe. Oxytocine – waar ook vrouwen die borstvoeding geven veel van aanmaken – stimuleert een vredig en rustig gevoel en de neiging voor anderen te willen zorgen. Een flinke hoeveelheid van dit hormoon in je lichaam bevordert bovendien het ontspannen van de spieren en brengt de bloeddruk omlaag.

 

Belangrijk om te weten:

  • zorg voor een aangename temperatuur
  • masseer altijd naar het hart toe , zodat afvalstoffen die vrijkomen makkelijk via de bloedbaan weg kunnen
  • drink een paar kopjes kruidenthee of water na de massage om de afvoer van afvalstoffen te bevorderen
  • ga na een massage niet meteen douchen. Wacht een halfuurtje, zodat vrijgekomen stoffen zoals zuurstof, eerst door het lichaam kunnen worden opgenomen
  • wil je helemaal ontspannen, zet dan een zacht muziekje op en brand wat ontspannende massage olie.

 

Ontspanningsmassage tegen rugpijn:

Een ontspannende massage om de spanning op je rugspieren weg te halen: ga staan en kneed met de vingers van je beide handen de spieren langs je rugwervel tot zover je kunt komen. Blijf van beneden naar boven masseren. Ga daarna op je zij liggen en masseer met je hand of duim met ronddraaiende bewegingen de onderrug. Wrijf wat langer over de punten die pijn doen.

 

Massagetips voor je buik:

Je buik is het meest kwetsbare deel van het lichaam. Oefen daarom niet teveel druk uit en gebruik een zachte manier van aanraken, zodat de buikspieren zich niet in een beschermende reflex aanspannen: ga op de grond liggen en druk met je duimen van beneden naar boven over je buik. Herhaal de bewegingen met de vlakke hand. Je kan ook een warme kruik gebruiken waarin het water een beetje klotst. Bovendien hoef je je daar zelf niet voor in te spannen.

 

Massage tips voor je armen:

Je bovenarmen: leun met je elleboog op je knie of op tafel. Leg je handpalm plat tegen de binnenkant van de bovenarm net boven je elleboog en vouw je vingers om je arm. Knijp stevig en laat los. Werk zo ritmisch knijpend van elleboog naar schouder. Doe dit drie keer en herhaal het bij je andere arm. Dit bevordert de circulatie en neemt eventuele spanningen weg.
Je onderarmen: om spanning in je onderarm te verlichten, duw de vingers van je rechterhand in de spieren bovenaan de linkeronderarm en wrijf stevig over de spieren heen en weer, voel ze onder je druk heen en weer rollen. Behandel een arm drie tot vijf seconden. Maak je grip wat losser en herhaal de beweging, terwijl je van je elleboog naar je pols werkt. Als je de hele onderarm hebt bewerkt, herhaal het dan bij de andere arm.

 

Ontspanningsmassage van je nek en schouders:

Als we praten, televisie kijken of werken aan de computer, zijn we vaak geneigd om de kin naar voor te steken, waardoor onze nek en schouders overbelast kunnen raken. Zo masseer je die overbelasting weg: plaats je wijsvinger en duim net op de haargrens achterop je hoofd. Kneed de spieren van boven naar beneden. Kijk daarna een beetje naar beneden en kneed en rol met je hele hand de spieren in je nek. Begin bovenaan je nek en bewerk eerst de ene en dan de andere kant. Herhaal de handelingen enkele keren.

 

Massage tips voor je handen:

Vertroetel je handen eens met een peeling.
Vul een kom met warm water en was je handen met een milde zeep. Maak het water niet te heet, dat droogt je huid nog meer uit. Masseer ze een tijdje door met je duim in je handpalmen te duwen en knijp zachtjes in elke vinger, van beneden naar de top. Spoel en droog ze af. Als je handen helemaal droog zijn, verdeel dan een dikke, gelijkmatige laag peelende scrubcrème op de rug van je handen en over de hele lengte van je vingers. Laat ongeveer 10 minuten drogen.  Wrijf je handen tegen elkaar tot het merendeel er af bladdert of gebruik een schone, droge washand om de scrub van je handen te wrijven. Sluit af met een zachte crème.

 

Voetmassage voor een volledige ontspanning:

Voetmassage werkt niet alleen bij vermoeide voeten, maar ook bij veel andere klachten. In de voeten komen namelijk alle zenuwbanen van ons lichaam samen. Ideaal voor volledige ontspanning.
• Globale massage: zet je makkelijk in een stoel met je voet op een houten voetroller (of een paar golfballetjes in een sok). Beweeg deze heen en weer, varieer in tempo en druk. Masseer 5 tot 10 minuten en wissel dan van voet. Neem daarna een flinke hoeveelheid lotion en masseer je voet stevig met fikse wrijfbewegingen heen en weer. Vouw je handen stevig om je wreef, knijp je handen goed samen en laat ze naar je tenen glijden. Maak vervolgens met je duim kleine, stevige draaibewegingen over je voetzool, hiel en enkel. Hiermee verbeter je de circulatie en worden afvalstoffen beter afgevoerd. Herhaal met de andere voet.
• Teenmassage: trek met je wijsvinger en duim zachtjes aan alle tenen. Beëindig de sessie met een massage van de onderkant van je voorvoet.

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)