personenalarmsysteem

Meer gemoedsrust met een personenalarmsysteem: hoe werkt het?

Door Jolien Thieleman

Een man werd pas vier weken na zijn dood teruggevonden in zijn woning in het West-Vlaamse Veldegem. Zijn kinderen deden zelf de ontdekking toen ze geen gehoor van hem kregen en aanvoelden dat er iets niet klopte. Hun vader stierf een natuurlijke dood en lag alleen in zijn huis.

Het is waarschijnlijk dat de man niet op tijd alarm kon slaan toen hij onwel werd. En dat is bijzonder jammer, zeker als je weet dat er voldoende opties zijn om snel met iemand in contact te komen in geval van nood. Zoals een personenalarmsysteem, bijvoorbeeld.

Oost west, thuis best

We leven vandaag steeds langer dan vroeger en willen daarbij liefst zo lang mogelijk in ons eigen huis blijven wonen. Hier vertelde ouderenpsycholoog Luc Van de Ven al eerder waarom we dat zo belangrijk vinden: “Een huis is meer dan een hoop bakstenen. Er hangt een hele geschiedenis aan vast. Daar zijn we aan gehecht, net als aan het uitzicht. Zonder dat we het beseffen, biedt dat beeld ons zekerheid en geeft het rust. Zelfs mensen die níet huiverachtig staan tegenover een serviceflat of woonzorgcentrum, moeten vaak slikken als dat vertrouwde kader wegvalt.

We willen bovendien langer thuis blijven wonen vanuit een behoefte aan zelfstandigheid en om de touwtjes in eigen handen te houden. Niemand geeft dat graag op, al overschatten senioren soms wat ze zelf nog kunnen. En door krampachtig thuis te willen blijven wonen, werken ze zichzelf soms tegen.”

Welke veilige opties zijn er?

Onwel worden, vallen of dringend nood hebben aan hulp: er zijn ondertussen heel wat gebruiksvriendelijke alarmsystemen die je meer gemoedsrust kunnen geven. Ze kunnen van onschatbare waarde zijn voor alleenstaanden en mensen met zorgbehoeftes, maar ook voor hun kinderen. Dit zijn de mogelijkheden:

  • Op een personenalarmsysteem (PAS) kun je alvast vertrouwen: via een druk op de alarmknop kan een melding naar een zorgcentrale worden gestuurd.
  • Er zijn ook bijkomende opties die je op een PAS kunt aansluiten, zoals een rook- of CO-detector om de veiligheid te verhogen (als je buiten bewustzijn bent, kun je namelijk niet op een alarmknop duwen).
  • De dienst ‘Nabije zorg op afstand‘ van het Wit-Gele Kruis (voorlopig enkel beschikbaar in de provincie Antwerpen) helpt via herinneringstelefoontjes om taken en afspraken te onthouden. De zorgbehoevende wordt opgebeld op aangegeven tijdstippen wanneer hij of zij bijvoorbeeld medicatie moet innemen of een afspraak heeft. Ook ‘goeiemorgen’-telefoontjes behoren tot de opties, wat voor een fijn en gerust gevoel kan zorgen. Meer info over de dienst vind je via deze link.

Hoe werkt een personenalarmsysteem?

Er bestaan verschillende soorten personenalarmsystemen:

  • Een PAS met een vast basisstation dat op een centrale plek in het huis staat en verbonden is met een draadloze zender met een alarmknop, die om de hals of pols gedragen kan worden. De verbinding van het systeem werkt via een vaste telefoonlijn of via een SIM-kaart, waardoor het bereik van de zender over het hele huis, maar ook rondom de woning gaat.
  • Een PAS met een mobiele verbinding in de vorm van een lanyard sleutelhanger, waardoor niet alleen in en rondom het huis, maar ook buitenshuis alarm kan worden geslagen. De locatie kan daarbij worden bepaald via een GPS-systeem. In geval van nood kan de centrale opzoeken waar de zorgbehoevende zich bevindt.

Met een druk op de knop

Als er op de alarmknop wordt geduwd, wordt er meteen een melding verstuurd:

  • naar een contactpersoon in de nabijheid (vrienden of familie, bijvoorbeeld),
  • een verpleegkundige,
  • mantelzorger
  • of medewerker van een alarmdienst die naargelang de situatie snel kan ingrijpen. Die centrale is 24u/24, 7 dagen op 7 bereikbaar.

Via het microfoontje aan het alarmtoestel kan een gesprek worden gevoerd om zo meer uitleg te vragen over wat er aan de hand is. Dat is zowel bij vaste als mobiele systemen. Als de hulpbehoevende zich in het geval van een vast personenalarm te ver van het toestel bevindt, roept de medewerker van de centrale een contactpersoon op om te gaan kijken.

Extra optie: een handig sleutelkastje

Iets aan de hand, maar niet in staat om de deur zelf te openen? Dan is een sleutelkastje een extra veilige optie van het personenalarmsysteem. Het wordt bevestigd aan een woning of in de hal van een appartementsgebouw en dient om de sleutel van de woning veilig in op te bergen. Het kastje kan worden geopend met een code, die zelf kan worden ingesteld en doorgegeven.

Hoeveel kost een personenalarmsysteem?

Een personenalarmsysteem kan bij het Wit-Gele Kruis gehuurd worden voor …

  • 25 euro per maand voor een alarmsysteem dat gebruik maakt van een vaste telefoonlijn, de prijs is inclusief een verpleegkundige die ter plaatse komt;
  • 15 euro per maand voor een alarmsysteem dat gebruik maakt van een vaste telefoonlijn, exclusief een verpleegkundige die ter plaatse komt;
  • 30 euro per maand voor een mobiel systeem of voor een systeem dat gebruik maakt van een SIM-kaart, inclusief verpleegkundige interventie;
  • 20 euro per maand voor een mobiel systeem of voor een systeem dat gebruik maakt van een SIM-kaart, exclusief verpleegkundige interventie.
  • Eenmalig betaal je een installatiekost van 50 euro.

Die prijzen zijn inclusief de opvolging: op de achtergrond wordt gecontroleerd of alles perfect blijft werken.

Hoe overtuig je iemand om een personenalarmsysteem te nemen?

Dankzij zo’n systeem kunnen senioren langer hun onafhankelijkheid behouden én langer thuis blijven wonen. Toch krijgen heel wat mensen net het gevoel dat hun zelfstandigheid beperkt wordt. Ze voelen zich afhankelijk en niet langer op zichzelf aangewezen. Hoe overtuig je hen om toch een personenalarm te nemen?

Ouderenpsycholoog Luc Van de Ven: “Of iemand een alarmsysteem in huis wilt halen, hangt af van de persoonlijkheid van de senior zelf en van het contact met de naasten. Wanneer de familieleden een goede band hebben met de senior, kunnen ze waarschijnlijk sneller duidelijk maken waarom zo’n systeem een goed idee is.”

Haal er een deskundige bij

“Als de communicatie moeilijker verloopt, kan het systeem sneller worden gezien als een aanklacht op de zelfstandigheid. Maar vergeet niet dat senioren hun eigen competenties vaak overschatten, en is een alarmsysteem vaak wél nuttig. In dit geval raad ik families dikwijls aan om er een deskundige bij te halen. Als de senior bijvoorbeeld een goede relatie met de huisarts heeft, dan kan die hem of haar misschien wél over de streep trekken. De raad van een deskundige kan namelijk helemaal anders overkomen dan die van een familielid”, aldus Van de Ven.

Met dank aan Elise Torfs van het Wit-Gele Kruis en ouderenpsycholoog Luc Van de Ven.

Lees ook …

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."