Zo motiveer je jezelf om ‘s ochtends te sporten

Zo motiveer je jezelf om 's ochtends te sporten
Getty Images

Steeds meer mensen kiezen ervoor om ‘s ochtends voor het werk te sporten dan ‘s avonds laat. Toch lukt het ons vaak niet wanneer de wekker ons veel te vroeg uit bed rinkelt. Deze tips geven je een duwtje in de rug!

Vroeger gaan slapen = vroeger opstaan

Niet iedereen is een ochtendmens, maar je kunt je lichaam wél trainen om wat vroeger uit de veren te kunnen. Op tijd onder de wol kruipen is een goede eerste stap.

Ons lichaam kan om met een verandering van één uur – het is dus geen goed idee om van de ene dag op de andere drie uur vroeger te gaan slapen. Je kunt je lichaam immers niet dwingen om zo vroeg al in slaap te vallen. Hoe doe je het dan wel?

  • Verander je slaapritme met een halfuurtje per keer. Ga vanavond een halfuur vroeger slapen en sta een halfuur vroeger op. Dit hou je aan voor een week.
  • De week daarna doe je alles nog een halfuurtje vroeger. Dat hou je dan vol tot je het gewenste tijdstip bereikt hebt.
  • Belangrijk: probeer dit ritme zoveel mogelijk aan te houden in het weekend. Je lichaam heeft er geen idee van dat het weekend is. Urenlang uitslapen is dus niet bevorderlijk. Een variatie van maximaal 2 uur rond het uur dat je normaal slaapt, is ideaal.

Nu de motivatie nog

Je bent ‘s ochtends nu misschien vroeger wakker, maar hoe motiveer je jezelf om je sportoutfit aan te trekken?

  1. Het is belangrijk om iets te doen dat je oprecht leuk vindt, anders hou je het niet vol. Als je uitkijkt naar iets, dan spring je automatisch opgewekter en energieker uit bed!
  2. Wissel voldoende af. Ga de ene ochtend bijvoorbeeld joggen en plan de andere ochtend een zwemsessie in. Dat houdt het leuk en gevarieerd.
  3. Leg de avond voordien al je sportkleren klaar, en maak eventueel je tas met daarin een handdoek, douchespullen en een flesje water. Zo kun je zonder al te veel nadenken meteen in je sportoutfit springen. Sporten is een routine, net zoals tanden poetsen dat ook is.
  4. Stel een doel voor ogen: conditie opbouwen, spiermassa kweken of vijf kilogram afvallen, bijvoorbeeld. Zo heb je iets om naartoe te werken. Als dat geen motivatie geeft!
  5. Ontbijt gezond en evenwichtig, met producten die langzaam koolhydraten afgeven zodat je voldoende energie hebt tijdens je work-out. Laat je ontbijt wel een halfuurtje zakken vooraleer je begint te sporten. En vergeet achteraf niet bij te tanken.
  6. Zoek een sportmaatje. Misschien heb je wel een vriendin die ook wil bewegen, maar net zoals jij de tijd of motivatie niet vindt. Als jullie samen afspreken, motiveer je elkaar en kun je even babbelen. Zo krijg je een mentale opkikker en wat frisse moed.
  7. Luister naar muziek. Niets zo motiverend als een energiek deuntje in je oren tijdens het sporten.
  8. Sport niet té intensief. Drie keer per week een halfuur beweging geeft je gezondheid al een flinke boost. En dat klinkt toch wel haalbaar, niet?
  9. En tot slot: bedenk je maar eens welke voordelen een ochtendsportsessie biedt. Je focus doorheen de dag is groter, je verbrandt meer calorieën én je hebt ‘s avonds tijd voor andere dingen. Om nog maar te zwijgen over de voldoening die zo’n work-out je geeft!

Maximaal effect van je sportsessie

Uiteraard wil je dat je sportsessie z’n vruchten afwerpt. Wij vroegen een expert naar wat je best doet na je training. Benieuwd? Je leest het in dit artikel!

Meer over sporten:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)