Zo motiveer je jezelf om ’s morgens te gaan sporten

Zo motiveer je jezelf om 's morgens te gaan sporten

Steeds meer mensen gaan liever voor het werk sporten dan ’s avonds laat. Toch lukt het ons vaak niet wanneer de wekker ons veel te vroeg uit bed rinkelt. Deze tips geven je een duwtje in de rug! 

Ochtendmens

Het klinkt veel moeilijker dan het eigenlijk is. Je hebt er alleen even tijd voor nodig. Ons lichaam kan om met een verandering van één uur. Het is dus geen goed idee om van de ene dag op de andere drie uur vroeger te gaan slapen. Je kunt je lichaam niet dwingen om zo vroeg al in slaap te vallen. Hoe doe je het dan wel?

  • Verander je slaapritme met een halfuurtje per keer. Ga vanavond een halfuur vroeger slapen en sta een halfuur vroeger op. Dit hou je aan voor een week.
  • De week daarna doe je alles nog een halfuurtje vroeger. Dat hou je dan vol tot je het gewenste tijdstip bereikt hebt.
  • Belangrijk: probeer dit ritme zoveel mogelijk aan te houden in het weekend. Je lichaam heeft er geen idee van dat het weekend is. Urenlang uitslapen is dus niet bevorderlijk. Een variatie van maximum 2 uur rond het uur dat je normaal slaapt, is ideaal.

Nu de motivatie nog

Je bent nu misschien wel wakker, maar dat uurtje sporten is nog steeds geen lachertje. Onze tips:

  • Het is belangrijk om iets te doen dat je oprecht leuk vindt. Steeds meer sportscholen zijn al vroeg open en zelfs groepslessen vinden vroeger en vroeger plaats.
  • Leg de avond voordien al je sportkleren klaar, je tas met daarin een handdoek, douchespullen en een flesje water. Zo kun je zonder al te veel nadenken meteen in je sportoutfit springen. Sporten is een routine, net zoals tanden poetsen dat ook is.
  • Zoek een sportmaatje. Misschien heb je wel een vriendin die ook wil bewegen, maar net zoals jij de tijd of motivatie niet vindt. Als jullie samen afspreken, motiveer je elkaar en kun je even babbelen. Zo krijg je een mentale opkikker en wat frisse moed.

Maximaal effect van je sportsessie

Uiteraard wil je dat je sportsessie z’n vruchten afwerpt. Wij vroegen een expert naar wat je best doet na je training. Benieuwd? Je leest het in dit artikel!

Meer over sporten:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)