We sporten minder sinds de coronacrisis: zo blijf je gemotiveerd!

We sporten minder sinds de coronacrisis: zo blijf je gemotiveerd!
Getty Images

Het coronavirus liet zich het afgelopen jaar voelen in onze gezondheid. De crisis verdeelde ons in twee kampen: terwijl de ene Belg troost vond in zetelhangen en comfortfood, leefde een ander zich net volop uit in sport en gezonde voeding.

Gebrek aan motivatie

Meer dan een derde van de Belgen zag zijn fysieke (33%) en mentale (36%) gezondheid erop achteruitgaan het afgelopen jaar. Dat blijkt uit een studie van online apotheek Viata bij onderzoeksbureau iVOX. Vooral een gebrek aan motivatie was de grote boosdoener:

  • 43% ging minder sporten, niet enkel omdat de sportscholen gesloten waren, maar voornamelijk omdat ze er gewoon geen zin meer in hadden (28%).
  • Meer dan een derde van de Belgen bewoog minder dan een halfuur per dag.
  • Eén op de zeven Belgen bracht zelfs meer dan acht uur per dag zittend door, dubbel zoveel als voor de coronacrisis.
  • Een vijfde zegt ook ongezonder gegeten te hebben en 29% snoepte en snackte meer.

Als gevolg kwam een derde van de ondervraagden 2 kilogram bij, en een tiende meer dan vrijf kilogram. Ook kwaaltjes zoals meer meer rug- en spierpijn (25%), hoofdpijn (20%) en slaapproblemen (31%) staken de kop op.

Hup met die beentjes

Maar het kan ook anders. Drie op de tien Belgen zijn sinds de coronacrisis meer op hun gezondheid gaan letten. Een vijfde is meer gaan sporten: vooral wandelen (42%), fietsen (18%) en lopen (10%) wonnen aan populariteit.

27% van de ondervraagden is daarbij meer vers gaan koken en extra gezond gaan eten. Een kwart drinkt minder alcohol dan voor de coronacrisis en een vijfde is gewicht kwijtgeraakt, 13% zelfs meer dan twee kilogram.

Makkelijker gezegd dan gedaan?

Meer bewegen is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Vooral sporten om de coronakilo’s eraf te krijgen, is volgens apothekeres Annelies Vanderlinden geen sinecure. “Om af te vallen moet je je goed en gemotiveerd voelen. Doordat we nog worstelen met de mentale impact van onze ‘extreme winterdip’ door corona, zal dit moeilijk worden. Zeker als je weet dat we voornamelijk gestopt zijn met sporten en gezond eten uit gebrek aan motivatie.”

Crashdiëten is alleszins geen goed idee. “Het heeft geen zin om plots heel strikt te gaan diëten om de extra kilo’s snel kwijt te raken voor de zomer. Gezond afvallen doe je door ongeveer een halve kilo per week te vermageren. Niet meer dan dat. Anders krijg je toch een ongewenst jojo-effect waarbij je uiteindelijk meer bijkomt dan je afvalt.”

Meer motivatie om te sporten? 15 tips!

Maar hoe blijf je nu gemotiveerd om te sporten, om zo je gezondheid een boost te geven? Een aantal tips:

  1. Meteen één van de belangrijkste tips: kies een sport die je graag doet. Dat is en blijft de beste garantie om het te blijven doen. Probeer verschillende sporten uit, alleen of (coronaproof) in groep, om te ontdekken wat je fijn vindt.
  2. Wissel voldoende af. Niemand zegt dat je altijd dezelfde sport moet doen. Afwisseling zorgt voor variatie, en dat word je minder snel beu.
  3. Sport niet té intensief. Drie keer per week een halfuur beweging geeft je gezondheid al een flinke boost. Forceer jezelf niet te veel en luister altijd naar je lichaam. Voldoende rust is minstens even belangrijk.
  4. Zorg dat je over het juiste materiaal beschikt, zoals goede loopschoenen. De kans op blessures is veel kleiner en het voelt een pak comfortabeler aan.
  5. Spoor je vrienden of vriendinnen aan om mee te doen: samen (of apart) sporten motiveert je om niet af te haken.
  6. Stel een doel voor ogen. Wil je conditie opbouwen, spiermassa kweken of vijf kg afvallen? Kies je sport én je frequentie op basis van je doelen en zorg ervoor dat ze realistisch zijn.
  7. Werk eventueel met een trainingsschema. Zo staan je streefdoelen op papier en heb je iets om naartoe te werken.
  8. Zorg voor een plan B. Als je eens geen zin hebt om te hardlopen, dan kun je misschien wél gaan wandelen of fietsen. Iets is beter dan niets!
  9. Bouw langzaam op. Je zult niet gelukkig worden van in één keer 5 kilometer te lopen zonder training, waardoor je sneller zult afhaken. Een nieuwe gewoonte leer je best aan door op te bouwen en rustig uit te breiden.
  10. Beloon jezelf. Met een nieuwe sportoutfit bijvoorbeeld, want ook dat werkt extra motiverend om vol te houden.
  11. Speel motiverende muziek. Selecteer je favoriete playlist, stop je oortjes in en knallen maar!
  12. Verwerk je work-out in je dagroutine. Laat sporten een onderdeel worden van je routine, net zoals boodschappen doen. Op die manier is het makkelijker om vol te houden.
  13. Wees niet te streng voor jezelf. Voel je je niet kiplekker, of heb je écht geen zin? Skip dan deze work-out, want het is de bedoeling dat je er ook plezier an beleeft.. Plan ‘m wél in op een ander moment.
  14. Stop met vergelijken. Jezelf spiegelen aan anderen heeft weinig zin: iedereen is uniek en elk lichaam is anders. Focus je vooral op jezelf en jouw vooruitgang.
  15. Schrijf je vooruitgang op. Tijden, gewicht, centimeters … Waar je naar streeft, komt steeds meer in zicht. En daar doe je het uiteindelijk allemaal voor, toch?

Heel veel succes!

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)