Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Happy mature woman holding a yoga mat in health club. Fitness female after work out session in gym.

Sporten: deze smoesjes halen we voortaan níét meer boven

Door De Redactie

Ben jij ook zo iemand die niet meer begint aan goeie voornemens, omdat je tóch al weet dat het moeilijk volhouden wordt? Misschien kan deze sportdeskundige je wel overtuigen!

Ik zou echt eens moeten gaan sporten…

…maar ik heb er geen tijd voor

Sportarts Melanie Inklaar: “Probeer toch tijd vrij te maken om te sporten. Integreer beweging in je dagelijks leven, dan is het niet meer zo’n hoge horde die genomen moet worden. Het wordt dan gewoon ingepland, net zoals de auto die naar de keuring moet of een etentje met vrienden. Sporten kun je trouwens ook zien als tijd voor jezelf, waardoor je achteraf beter tegen de drukte kunt.”

…maar ik ben te moe

Melanie Inklaar: “Gek genoeg worden we juist moe van nietsdoen. Sporten zorgt ervoor dat we ons fitter voelen. Het verbetert je lenigheid, conditie, kracht én coördinatie. Na het sporten heb je vaak meer energie om nog iets te doen. Bovendien is het goed voor je sociale contacten, het geeft een tevreden gevoel en het zorgt voor een betere nachtrust.”

…maar ik héb al zoveel aan mijn hoofd

Melanie Inklaar: “Beweging is juist goed om je zinnen te verzetten. Sporten maakt je hoofd leeg. En als je voor een teamsport kiest, kun je je problemen misschien zelfs met anderen delen. Ook samen joggen is een mooie gelegenheid om bij te praten. Bij duursporten maakt je lichaam bovendien endorfine aan, wat je een gelukkig gevoel geeft. Kies wel een vorm van beweging die je leuk vindt en wees realistisch. Juist kleine succesjes, zoals steeds iets langer kunnen lopen of steeds verder kunnen wandelen, motiveren je om door te gaan.”

Ook gestart met sporten? Top! Deze tips kunnen dan ook van pas komen: