11 tips om beter te slapen bij warm weer

11 tips om beter te slapen bij warm weer
Getty Images

Na een snikhete zomerdag vlotjes naar dromenland vertrekken, is niet altijd vanzelfsprekend. Deze tips kunnen je vast helpen om beter te slapen bij warm weer!

Beter slapen bij warm weer

1. Verlucht je kamer ‘s morgens of ‘s avonds

Het is belangrijk om dagelijks je slaapkamer te verluchten. De vuistregel is minstens twee keer 15 minuten per dag. Doe dit ‘s ochtends of ‘s avonds wanneer het buiten net iets koeler is. De zon is het warmst rond de middag tot ‘s avonds 18 uur. Het is af te raden om je ramen een hele dag open te laten. Bij warme temperaturen is er meestal geen briesje en zorgt de lucht van buiten niet voor verluchting. Integendeel: de warmte zal net naar binnen kruipen.

2. Sluit gordijnen of rolluiken

Blokkeer het zonlicht door je gordijnen of rolluiken overdag te sluiten. Hierdoor zal je slaapkamer minder snel opwarmen.

3. Vervang je donsdeken

Bij warm weer heeft er niemand nood aan een warm donsdeken met veren. Berg het op in de kleerkast en vervang het door een fris laken. Kies voor katoen, dat is lekker luchtig.

4. Plaats je lakens in de koelkast

Vouw je (katoenen) laken op, doe het in een plastic zak om geurtjes te voorkomen en plaats het in de koelkast. Haal je koele lakens voor het slapengaan uit de koelkast. Dit zorgt voor een kort en fris gevoel. Net voldoende om in slaap te vallen.

5. Koop een goede ventilator

De beste manier om je lichaam te verkoelen is met een ventilator. De lucht verfrist en zorgt voor een niet-beklemmend gevoel in de slaapkamer. Een goede ventilator kost je ongeveer 50 euro. Er bestaan ook goedkopere versies, maar deze hebben een lager aantal snelheden en blazen over het algemeen minder krachtig. Het enige nadeel bij ventilators is het geluid. Liever geen gezoem in je slaapkamer? Vraag aan de elektroverkoper een serie met een laag geluidsniveau. Deze ‘stille’ ventilators zijn over het algemeen wel duurder dan de standaardmodellen.

6. Koude douche

Spring voor het slapengaan nog even onder een koude douche. Het water koelt je lichaam af, waardoor je sneller in slaap valt. Ga niet voor een ijskoude douche, maar gewoon net iets kouder dan gewoonlijk.

7. Drink (ijs)koud water

Vul een flesje met water en plaats het in de diepvries. Haal het na enkele uren uit de diepvries en zet het op je nachtkastje. Zo kun je altijd lekker fris water drinken. Vul het flesje niet helemaal tot de rand, anders barst het kapot.

8. Maak ijszakjes

Vul plastic zakjes met ijsblokjes en leg deze op je polsen, nek, ellebogen, lies of achter je knieën. Het zijn de plaatsen waar de klopping van je slagaders het meest voelbaar zijn. Dit zorgt voor een kortstondige verfrissing.

9. Dompel je voeten in koud water

Zet een emmer met koud water naast je bed en leg er een handdoek naast. Als je het te warm krijgt, dompel dan even je voeten in de emmer. Je zult zien, het zorgt direct voor verkoeling!

10. Schakel elektrische toestellen uit

Bijna alle elektrische toestellen zoals een televisie, radio of computer geven warmte af. Ook wanneer deze in stand-by staan. Daarom schakel je deze apparaten best op tijd uit voor het slapengaan. Ook lampen geven warmte af, dus laat ook deze niet te lang branden.

11. Slaap alleen

Deze laatste tip is misschien niet voor iedereen haalbaar. Toch zul je rustiger slapen zonder je partner. Naast elkaar liggen zorgt meestal voor een plakkerig en onaangenaam gevoel. Als je alleen slaapt, blijft je lichaamstemperatuur stabiel. Je kunt je benen en armen volledig strekken, wat zorgt voor een betere circulatie rondom je lichaam.

Heb jij nog tips? Laat het ons dan zeker weten!

Ook goed om te lezen als het warm is:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)