Opvliegers bij warm weer: déze tips helpen!

Opvliegers bij warm weer: déze tips helpen!

Het is warm. En dat is minder goed nieuws als je vaak last hebt van opvliegers. Maar met deze tips verzacht je de klachten!

Vanwaar komen de zomerklachten?

De thermostaat van een vrouw in de overgang is sowieso in de war. Onder meer door het afnemende hormoon oestrogeen raakt het temperatuurcentrum in de hersenen ontregeld. De marge om het verschil te registreren tussen warm en koud wordt kleiner.

Als je er gevoelig voor bent, zorgt warm weer sneller voor reactie: een opvlieger is het gevolg. Je krijgt het eerst warmer, je bloedvaten gaan open staan en daarna gaat je lichaam snel transpireren om weer af te koelen. Ook andere klachten, zoals nachtzweten, kunnen erger worden bij warm weer.

Ook andere zomerse taferelen kunnen echte ‘triggers’ zijn voor opvliegers. Denk maar aan de bijhorende aperitiefjes tijdens een gezellige barbecue, citrusvruchten in je drankjes, lekker lang tafelen, … Stuk voor stuk gezelligheden die bij de zomer horen, maar die ook extra klachten kunnen uitlokken.

Deze tips helpen écht

We weten nu vanwaar de klachten komen, maar waar kun je op letten? Enkele handige tips om minder vaak opvliegers te krijgen én andere klachten te verzachten.

Het zit ‘m in de kleine hapjes

Omdat je in de overgang minder oestrogeen aanmaakt, kun je via je eten wel extra fyto-oestrogeen binnenkrijgen. Deze stof zit vooral in peulvruchten, soja, noten, knoflook, ui en appel. Te vermijden: pittige gerechtjes, zure vruchten, lightproducten, suiker en chocolade.

Kies je drankjes zorgvuldig

Vermijd alcohol, frisdranken en veel cafeïne (koffie en zwarte thee). Drink maximaal twee koppen koffie per dag als cafeïne jouw ‘trigger’ is. Stop na elf uur ’s ochtends met het drinken van koffie. Durf ook experimenteren met thee. Drink bijvoorbeeld eens thee op basis van salie, dat ontspant en bevat veel fyto-oestrogeen. Drink het met een ijsblokje en je hebt meteen een verfrissend zomerdrankje.

Verkoeling in de slaapkamer

Kleine aanpassingen in je slaapkamer kunnen al heel wat wonderen verrichten. Gebruik beddengoed van katoen, bamboe of tencel, een vezel van de bast van eucalyptusbomen (te koop in speciaalzaken). Slaap liever niet op een matras van traagschuim, dat houdt veel hitte vast. Je kunt ook een ventilator in je slaapkamer plaatsen. En heel handig: plaats koelelementen onder je kussen. Je kunt zelfs een koelbox naast je bed zetten, zodat je gebruikte koelelementen halverwege de nacht kunt omwisselen voor koude exemplaren.

Verkoelende laagjes

Kies voor luchtige katoenen kleding in laagjes, die je makkelijk kunt uitdoen als je het echt te warm zou hebben. Er bestaan ook verkoelende sjaaltjes (een ‘heat guard’) die je voor gebruik in lauw of koud water kunt laten weken. Neem ook een waterverstuiver mee met koel water, handig voor als je het lastig krijgt onderweg.

Bron: Hormoonspecialist Karin Stronk via Margriet.nl – Beeld: Getty Images

Lees ook zeker deze artikels:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)