Dit zijn dé tips om cellulite te verminderen

Dit zijn dé tips om cellulite te verminderen

Cellulite is voor de meeste vrouwen een doorn in het oog. Er wordt weleens gezegd dat het enkel bij vrouwen met overgewicht voorkomt, maar daar is niets van waar: zelfs de slankste topmodellen kunnen er last van hebben.

Gelukkig hoef je niet te wanhopen wanneer je in de spiegel kijkt, want er zijn enkele hulpmiddeltjes!

Wat is cellulite?

Cellulite komt meestal voor op de buik, benen en billen, maar ook op de armen. Het wordt veroorzaakt door veranderingen in de vetcellen en de onderhuidse bindweefsels: sommige vetcellen worden groter, waardoor ze het weefsel op sommige plaatsen onder de huid omhoog duwen. Het gevolg is de welbekende sinaasappelhuid.

Het verschil tussen cellulite en cellulitis

Cellulite en cellulitis worden voortdurend door elkaar gehaald, maar beide kwaaltjes zijn totaal verschillend van elkaar. Cellulitis is een huidaandoening die het gevolg is van bacteriële infecties van het onderhuidse weefsel. De symptomen van cellulitis zijn een extreem rode en gezwollen huid, pijn en hoge koorts. Iets helemaal anders dan cellulite, dus.

Oorzaken van cellulite

Leeftijd

Collageenproductie neemt af naarmate je ouder wordt, waardoor je huid dunner en minder elastisch wordt. Het bindweefsel wordt zwakker en het vetweefsel kan plaatselijk omhoog worden geduwd. De kans bestaat dus dat je (alsnog) cellulite ontwikkelt als je ouder wordt.

Stress

Als je stress hebt, maak je cortisol aan, en door dit hormoon stapelt het vet zich op rond de heupen, buik, billen en dijen. Ook wordt het bindweefsel minder flexibel door hormonale schommelingen, waardoor vetophopingen meer zullen opvallen.

Gekruiste benen

Door met je benen over elkaar te zitten, verstoor je de bloed- en lymfevatencirculatie. Als je dan nog eens een spijkerbroek draagt, is de kans zelfs twee keer zo groot, aangezien een skinny de circulatie nog meer gaat beperken. Zo nu en dan je benen strekken kan dus zeker geen kwaad!

Roken

Dat roken ongezond is, moeten we je niet vertellen, maar dat het ook voor meer cellulite kan zorgen is misschien wel een verrassing. Roken beschadigt de vorming van het bindweefsel waardoor het sneller beschadigd raakt. Daarnaast verstoort het ook de circulatie waardoor je meer vocht vasthoudt.

Medicijnen

Heel wat pijnstillers (paracetamol, bijvoorbeeld) zorgen ervoor dat je meer vocht in je lichaam ophoudt. Dat stimuleert de vorming van cellulite, net zoals bij roken.

Hormonale veranderingen

Hormonale veranderingen (anticonceptiemiddelen, de zwangerschap of de menopauze) kunnen cellulite veroorzaken of verergeren. De pil kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je meer vocht vasthoudt, waardoor je last krijgt van een hobbelige huid.

5x tips tegen cellulite

Denk je dat afvallen de cellulite zal verhelpen? Mis! En al zeker niet als je té snel gewicht verliest. Want door op korte tijd veel te vermageren, verzwak je de elasticiteit van de huid, en dus maak je het alleen maar erger. Volg liever deze tips:

1. Eet gezond

Eet je vaak gefrituurde gerechten of andere bewerkte voedingsmiddelen? Dan stimuleer je helaas de vorming van cellulite. Kies eerder voor veel groenten en fruit en vermijd suikers en vetten. Vooral groenten en fruit met veel vitamine C zijn goed om cellulite aan te pakken: denk aan sinaasappels, paprika’s, citroenen en kiwi’s. Die voedingswaren gaan de afbraak van collageen tegen, wat goed is voor een soepele en elastische huid.

Het eten van gezonde proteïnes heeft daarnaast ook een gunstig effect. Zet daarom eens wat vaker (vette) vis, eieren, wit vlees, bonen, noten en volkorenbrood op tafel.

2. Drink voldoende water

Probeer 1,5 liter per dag te drinken: dat is wat je lichaam nodig heeft om je lymfesysteem goed te doen werken en om de hydratatie van je huid optimaal te houden. Als je veel meer probeert te drinken, kan vocht dat je ophoudt juist zorgen voor zwellingen waardoor de putjes nog meer opvallen. Onthoud bovendien dat zwarte thee, koffie en alcohol cellulite net in de hand werken; water is daarom een beter idee.

3. Slaap genoeg

Slaap minstens 7 à 8 uur per nacht. Een goede nachtrust is goed voor je hormonenbalans en ook dat heeft invloed op je huid! Ben je op zoek naar tips om beter te slapen? Dit artikel vind je vast interessant.

4. Beweeg regelmatig

Bewegen zorgt voor een betere bloeddoorstroming en is natuurlijk erg gezond. Je blijft fit en hebt meer energie. Deze oefeningen zijn alvast erg effectief om cellulite tegen te gaan!

Step-ups: een oefening die de calorieën te lijf gaat én die slanke benen garandeert. Voldoende herhalen is wel de boodschap. No pain, no gain!

Lunges: geschikt voor een achterwerk om ‘u’ tegen te zeggen, én het verbetert je evenwicht en coördinatie.

Squats: belangrijk bij een juiste ‘squat’ is de houding van je rug en de positie van je voeten. Je houdt best een holle rug aan. Je voeten staan op schouderbreedte van elkaar en je knieën reiken nooit verder dan de tippen van je tenen.

5. Smeer!

Cellulitecrèmes hebben het voordeel dat ze de huid ook hydrateren. En dat is geen overbodige luxe! Ze bevatten heel wat stofjes die de vetafvoer in probleemzones zoals dijen, billen en heupen stimuleren.

Tip! Scrub je huid regelmatig. Zo stimuleer je de bloedsomloop en zal je crème nog beter door de huid worden opgenomen. Dit zijn alvast onze favoriete anti-celluliteproducten!

1 Body-Slim cryoactief programma

Deze set bevat het cryoactief concentraat en de afslankende roller van Lierac. De bestanddelen werken tegelijkertijd in op collageen en elastine die de weefsels van je armen, buik, knieën en dijen opnieuw opspannen (Lierac, € 49,90).

2 Anticellulite draining gel-mud

Afbeeldingsresultaat voor ANTICELLULITE* DRAINING GEL-MUD MET SLIM-DRONE® TECHNOLOGY DAGELIJKS GEBRUIK • NIET AFSPOELEN

Dit product met gel-moddertextuur bevat een actief ingrediënt dat net als een drone recht op zijn doel afgaat en in het centrum van de vetcel toeslaat. De formule wordt direct opgenomen door de huid en hoef je dus niet af te spoelen (Collistar, € 57,49).

3 Good-Bye Cellulite Q10

Een gel met een krachtige formule, verrijkt met Q10+, L-carnitine en lotusextract om cellulitis zichtbaar te verminderen zonder dat je intensief moet masseren (Nivea, € 11,99).

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)