Tips voor beginnende fietsers: 7x zo pak je het aan

Tips voor beginnende fietsers: 7x zo pak je het aan
Getty Images

Zin om wat meer te bewegen en op de fiets te springen? Dat is een goed idee! Fietsen is erg gezond voor je en ook als je weinig sport, is het een ideaal manier om beweging rustig op te bouwen. Dit zijn onze tips voor beginnende fietsers.

Start to bike: 7 tips voor beginnende fietsers

Dat fietsen goed voor je is, hoef je ons niet meer te vertellen. We halen maar wat graag ons stalen ros boven om te genieten van een ritje in de buitenlucht. Wil je ook van start gaan? Dit zijn onze tips!

1. Stel jezelf een doel

Zo’n concrete ambitie motiveert je om het fietsen vol te houden. Het maakt niet uit hoe hoog je mikt: een tochtje naar Scherpenheuvel of een sportieve beklimming van de Mont Ventoux, het kan allemaal!

2. Zoek gezelschap

Alleen fietsen is leuk, samen is het nog leuker. Spring samen met je partner in het zadel of sluit je aan bij een fietsclub (van zodra de coronacrisis achter de rug is, natuurlijk!).

3. Stel een goede planning op

Maak tijd vrij in je agenda om regelmatig te fietsen, anders komt het er vaak niet van.

4. Kies het juiste type fiets

Ga jij voor een stadsfiets, een mountainbike, een koersfiets of toch een elektrische? Denk eerst goed na over wat je doel is (bv. sportief of eerder recreatief) en stem daar je aankoop op af.

5. Koop een fiets die jou als gegoten zit

Een juiste fietspositie voorkomt dat je last krijgt van rugproblemen. Laat je bij voorkeur dus goed opmeten voor je een fiets kiest.

6. Laat je fysieke conditie nakijken

Als je vanuit het niets de sportieve toer op wilt met je fiets, laat je toch best eerst een medische check-up uitvoeren. Op de website sportkeuring.be vind je advies.

7. Bouw voldoende rust in

Fietsen zorgt niet snel voor overbelasting, maar na een intensieve fietsdag bouw je toch best een rustdag in, zodat je lichaam voldoende kan herstellen.

3 leuke fietsweetjes in de kijker:

  • Door regelmatig een kwartier te fietsen gaat de conditie van een ongetrainde fietser er al met 13% op vooruit.
  • Door 3 keer per week 45 minuten te fietsen kun je je biologische leeftijd met 9 jaar verlagen.
  • Met de fiets naar het werk pendelen vermindert de kans op ziekteverzuim en langdurig ziekteverlof. Medewerkers die fietsen blijken meer betrokken, effectiever en energieker te zijn.

Tekst: Margot Kennis – Libelle 22/2019

Las je deze artikels al?

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)