Hop, de fiets op: 14 redenen waarom fietsen goed voor je is

Hop, de fiets op: 14 redenen waarom fietsen goed voor je is

Fietsen is goed voor iedereen, of je er nu 7 of 77 bent. Wil je deze zomer vaker in het zadel te springen, maar zoek je nog wat motivatie? Smeer je kuiten dan al maar in, want wij hebben heel wat tips, weetjes en inspiratie voor jou!

14x daarom spring je best vaker je fiets op

1. Fietsen is goed voor je hart en bloedvaten

Wanneer je fietst, wordt je hartritme opgevoerd en gaat het bloed sneller door je aderen stromen. En hoe vlotter die flow verloopt, hoe sneller ook de (goede) voedingsstoffen worden aangevoerd in je lichaam en de (slechte) afvalstoffen worden afgevoerd. Door regelmatig te fietsen zorg je er bovendien voor dat je hart ook in rusttoestand gezonder is. Het is bewezen dat het risico op hart- en vaatziektes gevoelig daalt als je regelmatig (2,5 uur per week) beweegt. En met elke dag twintig minuutjes op de fiets kom je daar al bijna aan.

2. Je verbrandt er (een beetje) vet mee

Wie begint met sporten, doet dat vaak om een beetje gewicht te verliezen. Maar in de praktijk valt dat soms tegen: je gaat vier keer per week een halfuurtje joggen, maar op de weegschaal valt daar niets van te merken. Dat komt omdat je vetverbranding pas op gang komt na 30 minuten inspanning, en pas optimaal werkt na een uurtje. Dat eerste halfuur gaat je lichaam de suikers verbranden die in je bloedbaan zitten, pas later spreekt het je vetreserves aan. Het goede nieuws: fietsen blijkt dé perfecte sport om wel wat vet te verbranden, omdat het minder intensief is en je het dus langer dan een uur kunt volhouden. Het is wel belangrijk dat je aan een bepaalde intensiteit (zo’n 60% van je maximale hartslag) beweegt en dus aan een vrij stevig tempo fietst.

3. Iedereen kan het

Sporten kan behoorlijk belastend zijn voor je gewrichten en zelfs blessures uitlokken. Omdat je gewrichten veel minder last hebben van de zwaartekracht is de kans op blessures bij fietsen laag. Het is dan ook een sport voor iedereen: jong én oud, superfit of een beetje broos in de gewrichten en spieren. Sportdokter Tom Teulingkx: “Sportartsen zeggen weleens: ‘Uiteindelijk is iedereen veroordeeld tot de fiets’. Dat klinkt misschien negatief, maar het betekent vooral dat je niet eeuwig kunt blijven lopen of voetballen, omdat je lichaam dat met het ouder worden gewoon niet meer aankan. Veel mensen schakelen uiteindelijk over op de fiets om te blijven bewegen, en zien dan een nieuwe wereld voor zich opengaan: ze ontdekken de geneugten van een fietsvakantie, of sluiten zich aan bij een leuke fietsclub. De fiets geeft hun leven vaak een nieuwe geluksboost.”

4. Van fietsen word je fitter

Fietsen is goed voor je conditie: regelmatig een kwartier fietsen (4 à 5 keer in de week) verbetert de conditie van een ongetrainde fietser al met 13%. Het houdt bovendien niet alleen je hart gezond, maar is ook een goed middel in de strijd tegen diabetes. Uit onderzoek blijkt dat het beginstadium van diabetes type 2 kan worden gestopt of zelfs teruggedraaid door regelmatig te fietsen.

5. Fietsen zorgt voor minder stress en meer geluk

“Door in de buitenlucht te fietsen, geef je je lichaam en je geest de kans om te ontspannen. Zo komen er endorfines vrij, hét gelukshormoon bij uitstek”

Door in de buitenlucht te fietsen geef je je lichaam én geest de kans om te ontspannen. Daardoor komen er endorfines vrij, hét gelukshormoon bij uitstek. De dosis cortisol in je bloed (ofte: het stresshormoon) daalt dan weer gevoelig tijdens een fijn fietstochtje.

6. Fietsen lokt je naar buiten

Het is bewezen dat sporten in de buitenlucht voor meer ontspanning en energie zorgt dan binnen sporten. Tijdens het fietsen geniet je ook volop van het natuurlijke zonlicht. Dat is dan weer belangrijk om voldoende vitamine D aan te maken. Tegenwoordig weten we dat bijna iedereen hier een tekort aan heeft, terwijl het een onmisbaar ingrediënt is voor de opbouw van onze botten en de werking van onze spieren. Sportarts Tom Teulingkx: “Tijdens het fietsen stel je je armen en gezicht bloot aan de zon, waardoor je vitamine D-peil de hoogte ingaat. Al is het op een zonnige dag natuurlijk belangrijk om jezelf ook voldoende in te smeren. Een goeie tip: zet je, vóór je fietstocht, tien minuutjes in de tuin zonder zonnecrème (bv. terwijl je je fiets klaarmaakt) en smeer je pas daarna in. Zo ben je voldoende beschermd én heb je toch je dosis vitamine D binnengekregen.”

7. Het is goed voor het milieu én je portemonnee

Door de fiets in plaats van de auto te nemen, vermijd je veel uitstoot van kwalijke gassen en fijnstof. Zo doe je zowel je medemens als het milieu een plezier! En omdat je fiets niét op dure brandstof rijdt, zal ook je eigen portemonnee er natuurlijk blijer van worden.

8. Het is soms sneller dan de auto

Met je auto de stad in rijden? Dat is vandaag vaak geen pretje meer, zeker niet op een drukke koopzaterdag. Die files naar de binnenstad rij je fluitend voorbij met je tweewieler. En eenmaal aangekomen zet je je fiets op een gratis parkeerplaats, in plaats van eindeloos op zoek te moeten naar een (dure) parking voor je auto.

9. Fietsen houdt je jong(er)

Uit onderzoek blijkt dat wie drie keer per week 45 minuten fietst, zijn of haar biologische leeftijd met maar liefst 9 jaar kan verlagen. Bewegen in de buitenlucht heeft ook een verjongende werking op je huid. De bloedcirculatie in het huidweefsel neemt toe, waardoor gifstoffen sneller worden afgevoerd. Door de inspanning zul je ook wat strakker in je vel gaan zitten, vooral dan aan je benen en armen. Maar ook hier geldt weer: goed insmeren is de boodschap, want tijdens het fietsen (zeker in het voorjaar, als je huid nog maar weinig zon heeft gezien) voel je vaak niet dat je verbrandt. En dat doet je huid er net veel ouder uitzien…

10. Fietsen is een goede training voor je hersenen

“Fietsen houdt je lichaam én je brein jong, want onderweg krijg je allerlei prikkels binnen uit je omgeving”

Wetenschappers zijn er ondertussen zeker van dat fietsen, en bewegen in het algemeen, oudere mensen beschermt tegen dementie. Sportarts Tom Teulingkx: “Ook voor je hersenen geldt: use it or lose it. Als we ouder worden, sterven onze hersencellen langzaam af. Vasculaire dementie is een type dementie waarbij die cellen sneller afsterven doordat er te weinig bloedvoorziening in de hersenen is. Dat proces kun je tegengaan door regelmatig te bewegen. Fietsen houdt je brein ook nog op een andere manier jong, want onderweg krijg je voortdurend allerlei prikkels binnen uit je omgeving. Die zijn een goede training voor je geheugen, dat daardoor soepeler zal blijven werken.”

11. Je bouwt er spiermassa mee op

Door te fietsen bouw je de spieren in je rug, buik, bovenbenen en billen op, waardoor ook je algemene houding (bv. tijdens het zitten of wandelen) erop vooruitgaat. En, je staat er misschien niet bij stil, maar fietsen is ook goed voor je armspieren, die tijdens het fietsen voortdurend onder spanning staan.

12. Het is goed voor je weerstand

Door regelmatig te fietsen ben je beter gewapend tegen aanvallen van bacteriën en virussen. Sportarts Tom Teulinkgx: “Sommige mensen zijn bang dat ze, als ze in de regen of koude fietsen, sneller een verkoudheid zullen oplopen. Maar dat klopt niet: verkoudheden doe je op door in een warme ruimte met veel mensen dicht op elkaar te zitten. Je zult dus meer kans hebben op een verkoudheid als je de drukke trein naar het werk neemt dan wanneer je in je eentje, zelfs bij slecht weer, met de fiets pendelt.”

13. Je slaapt er beter van

Wie overdag een uurtje sport, zal ’s nachts meestal beter slapen. Let wel op dat je niet te laat op de avond intensief gaat fietsen, want dat kan net het tegenovergestelde effect op je nachtrust hebben.

14. Fietsen doe je vaak samen

Of je nu wekelijks met een groepje vriendinnen gaat rijden of af en toe een tochtje met het gezin maakt: fietsen is dé ideale manier om samen op een ontspannen manier buiten te zijn. En omdat je zelf het tempo bepaalt, valt het ook perfect te combineren met een gezellige babbel. Sportarts Tom Teulinkgx: “Op dat vlak is fietsen echt een win-winsport: je komt er vaker door onder de mensen, maar je zult het ook langer blijven doen omdat je vaak in gezelschap fietst. We merken dat die sociale factor heel belangrijk is voor veel mensen om een sport vol te houden.”

De elektrische fiets: vloek of zegen?

Volgens de Fietsersbond zorgt de elektrische fiets ervoor dat Vlamingen meer dan ooit de fiets nemen, én ook langere afstanden afleggen. Goed nieuws, maar zorgt die elektrische fiets ook niet voor meer ongevallen? En is het wel zo gezond als een ‘gewone’ fiets?

Sportarts Tom Teulingkx: “Op een gewone fiets verbrand je natuurlijk meer energie dan op een elektrische fiets, maar het is nu ook weer niet alsof je op een brommer zit: je beweegt ook zelf wel. Plus: veel mensen zouden zonder elektrische fiets helemaal niet of nauwelijks bewegen. We zien ook dat (vooral) oudere mensen langer en over grotere afstand actief blijven dankzij hun elektrische fiets. Waar ze vroeger met hun gewone fiets ‘onder de kerktoren’ bleven, doen ze nu tochten van 40 kilometer. Omdat ze weten dat pakweg een brug hen dankzij hun motortje niet zal tegenhouden. Het enige nadeel van al die e-bikes is dat de snelheid ervan nog niet is aangepast aan ons reactievermogen. Zeker oudere elektrische fietsers raden we daarom altijd aan om een helm te dragen.”

Start to bike: 7 tips voor beginnende fietsers

1. Stel jezelf een doel

Zo’n concrete ambitie motiveert je om het fietsen vol te houden. Het maakt niet uit hoe hoog je mikt: een tochtje naar Scherpenheuvel of een sportieve beklimming van de Mont Ventoux, het kan allemaal!

2. Zoek gezelschap

Alleen fietsen is leuk, samen is het nog leuker. Spring samen met je partner in het zadel of sluit je aan bij een fietsclub.

3. Stel een goede planning op

Maak tijd vrij in je agenda om regelmatig te fietsen, anders komt het er vaak niet aan.

4. Kies het juiste type fiets

Ga jij voor een stadfiets, een mountainbike, een koersfiets of toch een elektrische? Denk eerst goed na over wat je doel is (bv. sportief of eerder recreatief) en stem daar je aankoop op af.

5. Koop een fiets die jou als gegoten zit

Een juiste fietspositie voorkomt dat je last krijgt van rugproblemen. Laat je bij voorkeur dus goed opmeten voor je een fiets kiest.

6. Laat je fysieke conditie nakijken

Als je vanuit het niets de sportieve toer op wilt met je fiets, laat je toch best eerst een medische check-up uitvoeren. Op de website sportkeuring.be vind je advies.

7. Bouw voldoende rust in

Fietsen zorgt niet snel voor overbelasting, maar na een intensieve fietsdag bouw je toch best een rustdag in, zodat je lichaam voldoende kan herstellen.

Deze fietsfans weten waarom!

Linda gaat dit jaar opnieuw voor de beklimming van de Mont Ventoux

Linda (60): “Ik doe dit jaar voor de achtste keer mee aan de beklimming van de Mont Ventoux met Sporta. Ik noem het mijn ‘gezonde verslaving’ en kijk er een heel jaar naar uit. En ondertussen houdt het me gemotiveerd om het hele jaar door te fietsen. We doen het wel rustig aan, want we zijn er natuurlijk geen 25 meer… Maar wat voel ik me goed op de fiets!”

Fietsen helpt Kathleen om haar hoofd leeg te maken na een moeilijke werkdag

Kathleen (39): “Ik werk als oncologisch verpleegkundige en neem elke dag de fiets naar het werk. Zo’n ritje helpt me mijn hoofd leeg te maken na een drukke of emotionele werkdag. Ook verplaatsingen dichter bij huis probeer ik zoveel mogelijk met de fiets te doen. Ik fiets wel elektrisch, maar dat trekt me vaak over de streep om de fiets te nemen in plaats van gemakshalve in de auto te springen.”

Isabelle herstelde sneller van haar borstkanker dankzij haar fiets

Isabelle (43): “Ik heb altijd graag gefietst. Ik fiets naar het werk en in mijn vrije tijd zit ik vaak op mijn mountainbike of mijn koersfiets. Zes jaar geleden kreeg ik de diagnose van borstkanker. Daarna werd fietsen voor mij nog belangrijker: het hielp me om te stoppen met piekeren en me over te geven aan de pracht van de natuur. Het gaf me ook energie, als ik die zo moeilijk ergens anders vond. Eerlijk? Ik zou niet meer zonder mijn fietsen kunnen!”

Ann ruilde haar auto in voor een elektrische fiets

Ann (48): “Ik gebruik al een tijdje een elektrische fiets om naar mijn werk te rijden. Begin dit jaar heb ik zelfs mijn auto verkocht, omdat die toch maar stond te verroesten. Dat ik daarmee ook het klimaat een handje help, voelt natuurlijk extra goed.

Meten is weten

  • Door regelmatig een kwartier te fietsen gaat de conditie van een ongetrainde fietser er al met 13% op vooruit. (Bron: Fietsen123)
  • Door 3 keer per week 45 minuten te fietsen kun je je biologische leeftijd met 9 jaar verlagen. (Bron: OKRA)
  • Met de fiets naar het werk pendelen vermindert de kans op ziekteverzuim en langdurig ziekteverlof. Medewerkers die fietsen blijken meer betrokken, effectiever en energieker te zijn. (Bron: Go-Cycling)

Tekst: Margot Kennis – Coverbeeld: Getty Images

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)