Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Portrait of young woman holding white balloons, studio shot --- Image by © Brüderchen & Schwesterchen GmbH/Corbis

Vraag aan Libelle-diëtiste Annelies: Hoe zit het nu écht met light?

Door De Redactie

Is light beter? Niet altijd. Volgens Libelle-diëtiste Annelies zoek je beter een gezonde vervanger van een product, dan er een lightversie van te kopen. Een woordje uitleg.

Wat betekent light?

Een fabrikant mag de vermelding ‘light’ op een verpakking zetten als zijn product een derde minder calorieën bevat dan het originele product. Dat kan ofwel een derde minder vet zijn (zoals bij lightkazen), ofwel een derde minder suiker (zoals bij lightchocoladepasta). De suiker wordt dan meestal vervangen door stevia of een andere zoetstof.

Zal ik erdoor vermageren?

Minder vet of suiker maakt een product op zich gezonder, want je krijgt een stuk minder calorieën binnen. Maar ben je een echte zoetekauw, dan zijn lightproducten niet zo ideaal.  Zoet stimuleert namelijk de zin in snacken. Dat is bij een kunstmatige zoetstof niet anders dan bij witte kristalsuiker. Let maar eens op: nadat je bijvoorbeeld een lightfrisdrank hebt gedronken, steekt de zin in zoet al snel de kop op.

Voor het beste dieetresultaat kies je liever voor een alternatief in plaats van de lightversie. Denk aan noten in plaats van chocoladepasta op de boterham. Of kippenwit in plaats van kaas. Mager vlees bevat maar vier procent vet, terwijl dat bij lightkazen op twintig tot dertig procent ligt. Laat je dus niet misleiden door de verpakking, maar bestudeer de voedingswaarde van het lightproduct grondig.

Partner Content