Yoga met Libelle: 3x oefeningen tegen rugklachten

Yoga met Libelle: 3x oefeningen tegen rugklachten

We weten het al even: yoga doet je lichaam en geest goed. In deze yogareeks toont Lien Matthijs, kinesitherapeute, manueel therapeute en yogadocente, enkele oefeningen die kunnen helpen om specifieke klachten te verhelpen. Vandaag: yoga tegen rugpijn.

Eerste hulp bij rugpijn

Yoga-experte Lien Matthijs: “Ze zeggen dat zitten het nieuwe roken is, en dat klopt ook helemaal. We zitten continu, van zodra we wakker worden tot we weer gaan slapen. We kloppen dagelijks lange werkuren en blijven uren in dezelfde houding. Zo krijgt bijna 1 op de 10 volwassenen vroeg of laat te maken met een vorm van rugpijn.”

Het centrum van je lichaam

“En dat onze rug een belangrijk scharnierpunt is in ons lichaam, is een feit. De wervelzuil of ruggengraat vormt samen met het bekken het centrum van ons lichaam. In de yogafilosofie is het ook het centrum van de belangrijkste chakra’s of energetische punten. De wervelzuil en het bekken zorgen voor een stevige basis en beschermen onze bloed- en zenuwbanen. De structuur van ons skelet is zeer slim, maar dat betekent helaas ook dat er heel wat kan mislopen.

Een goed uitgelijnde wervelkolom bestaat uit drie krommingen, ter hoogte van de nek, bovenrug en onderrug. Dankzij die krommingen kan je lichaam bewegen en schokken opvangen. Maar een doorgezakte houding, weinig beweging en overbelasting kan ervoor zorgen dat die krommingen afvlakken. Door een verhoogde druk op bepaalde delen van de wervelzuil, worden de tussenwervelschijven beschadigd. De spieren proberen dit te compenseren en draaien overuren met krampen en blessures tot gevolg.”

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Yoga-oefeningen tegen rugklachten

Er zijn heel wat oefeningen die kunnen helpen om de spieren van de rug soepel te houden, en zo pijnklachten te verlichten of te voorkomen. In bovenstaande video toont Lien je de volgende poses: kat-koe (marjaryasana), brugje (setu bandhasana) en de houding van het kind (child’s pose of balasana). Rol je mee je matje uit?

Yoga-experte: Lien Matthijs (lieniyogini.be en instagram.com/lieniyogini) • Camera en montage: Hans De Groef • Met dank aan Coffice voor de videolocatie (cofficemechelen.be).

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)