Zo (on)gezond is maïs écht

Zo (on)gezond is maïs écht

Maïs: rauw of geroosterd in de oven met een beetje boter, het smaakt altijd. Vooral tijdens de zomermaanden. Maar er bestaan heel wat fabels over maïs en hoe (on)gezond het zou zijn. Voedingsexperte Jennifer McDaniel van het Amerikaanse ‘ Academy of Nutrition and Dietetics’ licht toe.

Mythe 1: Maïs is ongezond

Dit is absoluut niet waar. Het is een groente die veel voedingsstoffen bevat. Deze fabel is waarschijnlijk ontstaan omdat maïs veel zetmeel (een koolhydraat) bevat. In een modern dieet liggen koolhydraten onder vuur, dat is waarom aardappels bijvoorbeeld niet meer zo populair zijn als je gewicht wilt verliezen. Wil jij nog een kilootje kwijt? Dan kan wat maïs geen kwaad!

Mythe 2: Het verteert niet goed

Maïs bevat veel onoplosbare vezels. Daarom zou het zogezegd niet goed verteren. Is dat een feit of een fabel? Volgens McDaniel zijn deze vezels net goed voor onze spijsvertering en zouden ze zelfs helpen bij de groei van goede darmbacteriën.

Mythe 3: Het bevat weinig voedingsstoffen

Groenten zoals broccoli en spinazie staan bekend om hun gezondheidsvoordelen. Toch heeft ook maïs wat goeds te bieden voor je lichaam. Zo bevat het de vitamines B en vitamine C, magnesium en kalium.

Mythe 4: Te veel suiker

Op de verpakking van deze groente staat niet altijd ‘maïs’, soms staat er ook ‘suikermaïs’. Geen wonder dus dat we denken dat het veel suikers bevat. Maar wist je dat een banaan 6 tot 8 gram meer suikers bevat dan eenzelfde portie maïs? Een kolfje is ideaal als vieruurtje dus!

Nog meer lezen over gezondheid?
Deze eerlijke logo’s tonen het aantal calorieën dat het product
 bevat…

Bron: Huffington post, Beeld: shutterstock

 

Lees hier meer over probiotica

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)