Hoe behoud je zoveel mogelijk vitamines tijdens het koken?

Hoe behoud je zoveel mogelijk vitamines tijdens het koken?

Je dagelijkse dosis vitamines zijn absoluut belangrijk. Maar hoe zorg je ervoor dat je de vitamines kunt behouden tijdens het koken? Onze tips!

Kies voor vers

Eet altijd zo vers mogelijk. Verse groenten, verse aardappelen,… Bewaar ze ook niet te lang. Aardappelen zijn bijvoorbeeld na drie maanden de helft van het vitamine C-gehalte kwijt. Verse voedingsmiddelen in het donker bewaren helpt ook, want veel vitamines zijn gevoelig voor licht. Verse groenten en fruit of een stuk vlees of vis fris bewaren, is natuurlijk een must.

Snelle wasbeurt

Was en snijdje groenten zo kort mogelijk voor je ze verder gaat bereiden, anders gaan heel wat vitamines en mineralen verloren. Hoe kleiner je snijdt, hoe meer vitamineverlies er zal zijn.

Ongesneden invriezen

Als je groenten invriest, doe dat dan in ongesneden of ongepureerde vorm. Zo blijven de meeste vitamines en mineralen ongedeerd.

Stomen

Kies voor stomen in plaats van koken. Bij koken verdwijnen vitamines en mineralen in het kookvocht, bij stomen heb je dat probleem niet.

Snel dichtschroeien

Als je vlees of vis bakt, zorg dan dat de buitenkant snel dichtschroeit, dan worden de vitamines bijgehouden en kunnen er geen mineralen ontsnappen.

Kies voor de wokpan

Groenten kun je ook wokken. Bak ze kort aan, dan blijven ze lekker krokant en gaan er geen essentiële en gezonde voedingsstoffen verloren.

Onmiddellijk opeten

Probeer je maaltijd steeds meteen na het koken op te eten. Hoe langer je alles laat staan, hoe meer vitamines in het niets verdwijnen.

Beeld: Getty Images

Lees ook zeker:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)