Minder snoepen? Dat doe je met deze 11 tips!

Minder snoepen? Dat doe je met deze 11 tips!

Een beetje minder snoepen, dat staat maar al te vaak op onze to-dolijstjes. Maar hoe begin je daaraan?

Lekker snoepen: het gebeurt zo snel! Voor je het weet, heb je alweer iets achter de kiezen: een rondslingerend snoepje of dat ene koekje aan de kassa van het tankstation. Wil je de drang naar ‘sneukelen’ verminderen? Hou dan rekening met deze 11 praktische tips:

1. Deel je koelkast slim in

Simpel, maar effectief: haal geen (ongezonde) snacks in huis. Wat je niet in huis hebt, kun je ook niet eten. Koop lekkere, maar gezonde tussendoortjes en deel je koelkast zo in dat je enkel gezonde voeding op ooghoogte ziet. Gezonde voeding zien, stimuleert je namelijk om gezond te eten.

Snij bijvoorbeeld groenten (paprika, worteltjes, komkommer …) en stop ze in doorzichtige bakjes, zodat je altijd iets gezonds in huis hebt om te snacken. Haal ook de koekjespot weg en vervang ‘m door een lekker gevulde fruitschaal. Kleurrijker én beter voor de lijn!

2. Voorkom dat je honger krijgt

Klinkt logisch, maar voor veel mensen toch niet zo’n evidente opdracht. Eet voldoende groenten, fruit en gezonde tussendoortjes, zodat je makkelijk ‘nee’ kunt zeggen tegen chips en pralines. Neem vooral genoeg en regelmatig voedingsstoffen op doorheen de dag, zodat je niet plots heel veel zin krijgt in zoet.

3. Plan je dag

Neem niet alleen je lunch, maar ook voldoende tussendoortjes mee naar je werk, zodat je niet zwicht voor de snoepautomaat. Bedenk de dag op voorhand al wat je allemaal wilt meenemen, en leg je tussendoortjes ook bij je op je werkplaats. Zo liggen ze steeds binnen handbereik.

4. Drink voldoende

Gek genoeg haalt je lichaam honger en dorst makkelijk door elkaar. Drink dus liever, zodra je trek krijgt, eerst een glas water. Want het zou heel goed kunnen dat je lichaam daar vooral nood aan heeft.

5. Hou bij wat je eet

Om gewoontes te doorbreken, is het belangrijk om te weten wat nu net je foute gewoontes zijn. Wat eet je wanneer? En hoeveel eet je? Op die manier kun je makkelijker aanpassingen doen en komaf maken met minder goede gewoontes.

6. Eet bewust

De kans is groot dat een zak chips of doos koekjes zó leeg is als je voor de televisie snoept. Hoe dat komt? Je eet onbewust meer, omdat je gefocust bent op wat er zich op tv afspeelt. Je lichaam krijgt geen tijd om zich af te vragen of je te veel hebt gegeten. Eet daarom hapje per hapje: zo snoep je ongetwijfeld een pak minder.

7. Gebruik een kommetje

Zin in een minder gezond tussendoortje? Gebruik dan best een schaaltje of kommetje en laat de zak of doos in de keuken staan. Zo hou je de portie beter onder controle en eet je aanzienlijk minder, en daar zul je later sowieso het resultaat van zien op de weegschaal.

8. Ruim de keuken op

Het is bewezen dat mensen met een rommelige keuken meer snoepen dan mensen bij wie de keuken er spic en span uitziet. Je krijgt voldoening van een opgeruimde ruimte en je bent minder geneigd om ‘m weer vuil te maken.

9. Poets je tanden

Voel je een snoepbui opkomen? Ga je tanden poetsen of stop een muntje in je mond. Door de frisse smaak heb je minder zin in zoet.

10. Zondig af en toe

Gun jezelf wekelijks een ‘cheatdag‘ waarop je gerust eens (met mate) mag zondigen. Hierdoor hou je het beter vol, omdat je iets hebt om naar uit te kijken. Wees niet altijd te streng voor jezelf en vergeet er vooral niet van te genieten.

11. Drink water met citroen

Toch wat meer gesnoept? Een glaasje lauw water met citroen bevordert de galproductie in je lever én stimuleert je spijsvertering en vetverbranding. Baat het niet, dan schaadt het niet!

Coverbeeld: Getty Images

Ook over je gezondheid:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)