Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Zwak momentje op het werk? Zo trap je niet in de suikerval

Kan jij tegen lunchtijd de hele kantine soms leegroven? Met deze tips maak je de juiste keuzes tussendoor om niet uitgehongerd op je hoofdmaaltijd te vliegen.

Stap 1: Let op met energierepen en fruityoghurt

Wat de reclamejongens je ook willen laten geloven, veel energie-, graan of fruitrepen bevatten erg veel suiker. Ze geven je maar kort een voldaan gevoel en zijn eigenlijk niet beter dan een koek  of snoep. Dat merk je zeker als je de ingrediëntenlijst erop naleest.

Ook veel merken van fruityoghurt bevatten tonnen suiker, zelfs de lightvarianten. Kies daarom ongezoete natuuryoghurt en voeg er vers fruit aan toe als je dat wilt.

Stap 2: Kies echte onbewerkte voedingsmiddelen

Eigenlijk ben je pas zeker dat iets niet veel suiker bevat als het onbewerkt is of als je het zelf gemaakt hebt. Kies daarom tussendoor voor noten, een stukje zuurdesembrood met zalm, een rauwkostsalade of toastje met (zelfgemaakte) hummus of guacamole. Ook olijven, kokosvlokken of een stukje kaas vormen een goede keuze.

Wat hebben al deze tussendoortjes gemeenschappelijk? Ze bevatten onverzadigde vetten. Bang voor vetten? Hoeft niet. Je voelt je meer voldaan door vetten en ze geven je niet zin in steeds meer, zoals suiker wél doet. Bovendien vormen vetten bouwstenen voor je lichaamscellen en transporteren ze vitamines. De meeste mensen halen in verhouding te weinig energie uit vetten en te veel uit koolhydraten en toegevoegde suikers.

Stap 3: Bewaar suikerrijke snacks uit het zicht

Heb jij een bureaulade vol zoete troep? Je moet al erg veel zelfdiscipline hebben om daar na vier vervelende telefoontjes niet naar te grijpen. Help jezelf en maak die lade gewoon vrij en bewaar ook geen zoetigheden naast de waterkoker of de koffiemachine op je werk.

Probeer daarnaast de vergaderzaal of keuken, waar elke dag wel iemand zijn zelfgebakken taarten presenteert, te mijden. Zéker op momenten dat je al hongerig wordt, zo’n halfuurtje voor je lunch bijvoorbeeld.

Maak je gezonde snack zelf

Dat je geen snelle snack op je werk kunt maken, betekent niet dat dat met wat voorbereiding thuis niet kan. Maak bijvoorbeeld je eigen gezonde crackers met hummus of guacamole.

Bron: Minder suiker, zo lukt het! door Katherine Bassford. Beeld: Getty Images. 

Meer over suiker

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!