Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
© Getty Images

Zin in zoet? De 3 gouden regels

Je weet nu al dat ongeveer elk bereid product in de supermarkt meer suikers dan wenselijk bevat, en je weet nu ook wat je beter niet meer in je voorraadkast legt. Hieronder nog even een reminder aan de drie vuistregels die je altijd in je achterhoofd moet houden.

Regel 1: Let op met sapjes en lightdranken

Fruit eet je bij voorkeur in z’n geheel. Als je het perst, mixt of pureert, hou je bijna enkel suiker over en weinig nuttige stoffen. Bovendien gebruik je voor één glas al gauw twee of drie stukken fruit en zo kom je aan een heleboel suiker. Het verteert ook sneller dan wanneer je die stukken fruit in hun geheel zou eten, waardoor je hongerig blijft. En suiker in vloeibare vorm zorgt trouwens ook sneller voor tandbederf.

Lightfrisdranken bevatten bijna geen calorieën, maar onderhouden wél je zin in zoet. Kies in de eerste plaats voor water om je dorst te lessen.

Regel 2: Laat je niet verleiden

Je kookt misschien niet elke dag en staat dus niet altijd zelf aan het roer. Soms kan je daarom enkel aan damage control doen. Ga je vaak uiteten? Blijf dan van het (witte) brood af. Gegrilde vis met een salade is een goede keuze, of een gerecht met een saus op basis van tomaten.

Vraag je daarnaast olijfolie in plaats van dressing bij je salade en neem je een koffie of thee als dessert? Dan ben je echt goede gewoontes aan het ontwikkelen.

Regel 3: Kies volkoren

Of het nu om pasta of brood gaat, volkoren is de beste keuze. Volkoren en gewone pasta bevatten allebei wel wat koolhydraten en toegevoegde suikers, maar in volkoren pasta zitten veel meer vezels. Die zijn belangrijk voor je spijsvertering en geven een meer verzadigd gevoel.

Datzelfde geldt voor wit en bruin brood. Vers wit brood is heel lekker, maar je blijft ervan eten. Met volkoren brood red je het makkelijker tot je volgende maaltijd.

Bron: Minder suiker, zo lukt het! door Katherine Bassford. 

Meer over gezond eten en leven

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!