Gezond de winter door met groene groenten (en deze fantastische recepten)

Gezond de winter door met groene groenten (en deze fantastische recepten)

Groene groenten vind je het hele jaar door, maar de groene wintergroentjes zijn het állergezondst. Waarom? Omdat ze juist díe vitaminen en mineralen bevatten, die je weerstand een echte boost geven. Zet ze deze maanden dus gerust wat vaker op het menu…

Boerenkool

Lekker in jan, feb, mrt, okt, nov, dec

Boerenkool, of kale, zit bomvol vitaminen en antioxidanten. Bovendien bevat het ontstekingsremmende stoffen en een hele hoop mineralen, met ijzer op kop. Geen wonder dat dit groentje je weerstand een echte boost geeft. Je maakt er stevige maaltijdsoep van, gezonde smoothies, of een originele en gezonde hotdog…


Postelein

Lekker in jan, okt, nov, dec

Je zou het niet meteen verwachten: vetten in groenten, maar het kan. Een mooi voorbeeld is de avocado, waarvan het vruchtvlees rijk is aan omega 3-vetzuren. En er zitten er nog meer in… postelein! Verwerk de blaadjes in een salade of maak er soep van. Niet alleen je lever zal er wel bij varen, maar ook je luchtwegen.


Savooikool

Lekker in jan, feb, mrt, okt, nov, dec

Ook savooikool werkt ontstekingsremmend. Vroeger werden wonden al verzorgd door er simpelweg een savooikoolblad op te leggen, met succes. De groente bevat veel vitamine C en ijzer, de koolhydraten geven energie en de vezels bevorderen de darmtransit… moet er nog een reden zijn om savooi wat vaker op het menu te zetten? Ja, omdat het zo lekker is!


Spruitjes

Lekker in jan, feb, mrt, okt, nov, dec

Ook dat zijn echte gezond-bommetjes. Enige voorwaarde is dat je ze niet te lang laat garen, want dan verdwijnen de vitaminen – vooral C en K, maar ook A, B en E – in het kookwater en wordt de smaak er zeker ook niet beter op. Mineralen leveren spruitjes ook: kalium voor de vochthuishouding, magnesium voor het geheugen, calcium voor de botten, ijzer voor de weerstand en nog veel méér. Zet spruitjes aan het begin van de lente ook zeker even in als natuurlijke detox-kuur.


Veldsla

Lekker in jan, feb, mrt, okt, nov, dec

De gezonde omega 3-vetzuren vind je niet alleen in avocado en postelein, maar ook in de intens groene veldsla. Je bloedvaten en hersenen varen er wel bij als je de blaadjes – die eigenlijk geen slasoort zijn – wat vaker op het menu zet. Licht en dus perfect verteerbaar, bevat deze groente toch een schat aan vitamine C en A, kalium, ijzer en foliumzuur. Maak er eens een heerlijk soepje van, voor een goede winterconditie!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)