Tessenderlo

Wandeltip: op zoek naar de stilte in Tessenderlo

Tessenderlo is een fantastische groene gemeente in Limburg. Vooral de westkant van de streek is een plaatje vol uitgestrekte bossen. Wist je trouwens dat je er ook kunt wandelen in een stiltegebied?

Wandeling van Gerhagen tot het Jagershuis: Tessenderlo op z’n best

Afstand van de wandeling

11,3 km

Zo vertrek je het best

Vertrekken doe je van aan de gigantische parking van het gebied GerhagenOp de E313 van Antwerpen naar Luik kies je afslag 24 (Geel-Oost). Neem vervolgens de Diestsesteenweg. Ongeveer 5 km na de verkeerslichten op het kruispunt in Schoot word je door kleine bruine borden ‘Gerhagen’ naar het parkeerterrein van Gerhagen (Tessenderlo) gestuurd.

Toegankelijk voor rolstoelgebruikers?

Voor rolstoelgebruikers is er een apart rolwagenpad. Dat vertrekt iets voorbij de horecazaak de Zandberg in de buurt van de VVV-toren en loopt tot aan de vijvers. Van hieruit kun je terug via het voor auto’s verboden fietspad van Averbode naar Gerhagen.

De wandeling stap per stap

Je volgt het eerste stuk van de Stiltewandeling. Daarna maak je voor een stukje gebruik van het wandelnetwerk.

Wandel aan het einde van het parkeerterrein in oostelijke richting het natuurgebied in, naar het bos van Gerhagen. Aan de bosrand neem je links tot je op een brede asfaltweg komt. Volg deze asfaltweg naar rechts. 30 meter voorbij het bordje van fietsknooppunt 334, waar de asfaltweg versmalt tot een fietspad dat Gerhagen met Averbode verbindt, sla je rechts af. Na ongeveer 200 meter stuurt een eerste bordje van het Stiltepad je links het bos in.

Zo’n 300 meter verderop volg je rechts het blauwe Stiltepad (het groene Stiltepad loopt rechtdoor). Het blauwe Stiltepad stuurt je een smal paadje in dat beveiligd is met een ‘armleuning’ van koord. Twee keer op rij sla je rechtsaf aan een T-splitsing. Je laat je nog steeds leiden door de blauwe Stiltewandeling; 50 meter voorbij de laatste T-splitsing kies je op een kruispunt van brede boswegen voor links. Ten slotte kom je uit op een volgend kruispunt met grote houten wegwijzers die wijzen naar mieren, koeien, zwaluwen, bladeren en regen.

Neem op het kruispunt de brede bosweg rechts (blauw Stiltepad). Zeer snel steek je een vaak droogstaand beekje over, bij wandelknooppunt 300. Duik hier links het smalle pad in. Je route loopt over een smalle duinrug aan de rand van het grote weiland van daarnet. Wijk niet van dit slingerende pad af. Ten slotte kom je uit op een geasfalteerde weg in het bos, bij een kruising van vijf wegen.

Het Stiltepad stuurt je links over het asfaltweggetje naar het open weiland. Volg de brede bosweg aan de rand van het weiland. Op het moment dat je het weiland gaat verlaten, steek je een kruispunt van vier brede boswegen over. Blijf rechtdoor wandelen. Aan een T-splitsing stap je even 10 meter naar rechts om vervolgens links af te slaan tot je op een T-splitsing aan een lange brede open bosrand komt met een wandelknooppuntenbord dat je naar knooppunt 320 stuurt. Let zeer goed op: vanaf hier volg je niet langer het Stiltepad!

Aan de bosrand ga je naar rechts (het Stiltepad loopt naar links). Let opnieuw even op: 50 meter nadat je wandelpad weer in gesloten bos komt, duik je links het smalle kronkelende bospad in. Dit pad start recht tegenover een wandelnetwerkpaaltje. Iets verderop kruis je het geasfalteerde smalle fietspad van Gerhagen naar de abdij van Averbode.

Neem de eerste bosweg links, dalend naar een weiland. Dit mooie, glooiende bospad loop je af tot je bij een T-splitsing komt. Wandel aan deze T-splitsing 50 meter naar rechts tot aan wandelknooppunt 321. Circa 50 meter verderop bemerk je op je linkerkant een boomstam met een uitgesneden hoofd.

Blijf rechtdoor stappen, voorbij de wandelknooppunten 82, 319 en 194, tot je uit het bos bent. De brede bosweg wordt een geasfalteerde weg (Streekbossenstraat) die naar een alleenstaande boerderij voert. Neem links aan de vork richting knooppunt 196. Let goed op: blijf op de route. Net op het hoogste punt van de licht stijgende weg draai je de eerste bosweg links in. Een eerste bord ‘Ruiters niet toegelaten’ staat bij deze bosweg. De route loopt voorbij een schapenweide.

Aan het tweede verbodsbord voor ruiters neem je het smalle pad (bij de Bosrand) naar links. Kies aan de vork met een derde verbodsbord voor ruiters voor rechts. Daal de heuvel af en duik aan de T-splitsing links het dichtbegroeide pad in naar een weiland met daarachter enkele alleenstaande woningen. Op het smalle asfaltweggetje (uitgezonderd plaatselijk bedieningsverkeer) klim je links de berg op naar knooppunt 116. De route gaat door holle boswegen tot aan het Jagershuis, gelegen tussen de knooppunten 196 en 195. Het Jagershuis wordt in de zomermaanden druk gebruikt door jeugdbewegingen.

Let hier goed op: voorbij het Jagershuis sla je de tweede bosweg, uiterst rechts, in. Je stapt over een smalle beboste duinrug naar een prachtig open heideterrein. Via een kantelpoortje loop je rechtdoor naar de vork, bij een imposante vliegden. Hier sla je het heidepad rechts in. Vermits je in een begrazingsblok zit, kun je gezelschap krijgen van schapen. Blijf rechtdoor door de heide stappen tot aan een metalen poort. Ga hier evenwel niet door het klappoortje, maar wandel links over de duin. Bij twijfel: hou zoveel mogelijk rechts aan. Je krijgt hier een mooi uitzicht over de heide. Spoedig zie je de omheining voor de schapen.

Volg het smalle paadje langs de ‘schapendraad’ tot op de hoek van het begrazingsblok. Hier kun je via een ‘opstap’ over de omheining klimmen. Steek de gracht over naar de brede, gele zandweg. Je loopt naar rechts. Al snel ruil je het zand in voor asfalt. Blijf op deze route tot aan wandelknooppunt 238, tegenover Houterenberg nummers 1-2.

Ga hier links de brede veldweg in naar knooppunt 115. Terug op het asfalt loop je links naar knooppunt 115. Daar stap je rechts naar knooppunt 306. Volg ten slotte knooppunt 305. Aan knooppunt 305 wandel je voorbij de leuke eet- en drinkgelegenheid De Zandberg. Ter hoogte van het Bosmuseum neem je aan de vork links, naar het parkeerterrein van Gerhagen.

Basistekst door Michael Cassaert uit Het Groot Wandelboek Vlaanderen.

Ben je een fervent wandelaar en ben je op zoek naar nog meer uitgestippelde wandelingen in Vlaanderen? Dan heb je geluk. Het ‘Groot Wandelboek Vlaanderen’ bundelt maar liefst 75 lusvormige tochten. Bestel het boek hier.

In tijden van corona is het niet evident om je vakantie (in eigen land) te plannen. We geven daarom wél onze tips rond uitstapjes, slaapplekjes of leuke adresjes, maar verwijzen je graag naar de coronamaatregelen die kunnen veranderen en steeds correct gevolgd moeten worden.

Nog meer wandeltips in eigen land:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."