10 tips om gezond te tuinieren

10 tips om gezond te tuinieren
© Getty Images

Tuinieren is niet alleen goed voor je mentale gezondheid, ook je lichaam heeft er baat bij als je verse groenten uit eigen tuin eet. En als je op een gezonde, biologische manier tuiniert, heeft het ook heel wat voordelen voor de natuur. Enkele tips! 

Gezond tuinieren: goed voor jou én de natuur

1. Kies een goede locatie

Check even de historiek en de omgeving van de plek waar je groenten wil telen, en laat eventueel een bodemanalyse naar verontreinigende stoffen (zware metalen, PAK’s…) uitvoeren voor het telen in volle grond. Er zijn erkende labo’s die dit kunnen doen.

2. Teel in zuivere, aangevoerde grond in bakken

Soms is je bodem historisch vervuild. Dan kun je telen in aparte bakken of op een verhoogde moestuin, gescheiden door een buffer van de vervuilde grond. Kies voor zuivere grond om de moestuinbedden aan te leggen en maak ze zo’n 60 cm hoog.

3. Beperk vervuiling door een goed inrichtingsplan

Teel je groenten niet vlakbij een drukke autoweg of spoorweg, en voorzie een haag of heg tussen het verkeer en je moestuin.

4. Vermijd behandeld hout en wees voorzichtig met recuperatiemateriaal

Gebruik niet-chemisch behandeld hout voor de constructie van plantenbakken, steunpalen en afsluitingen. Spoorbielzen en geïmpregneerd hout vermijd je best. Ze bevatten vervuilende stoffen die in je tuinbodem terecht komen. Gebruik ook geen gerecupereerde autobanden als plantenbak.

5. Verbeter de bodemvruchtbaarheid

Breng in je moestuin de zuurtegraad (pH) op peil en voeg compost en organische meststoffen toe om het humusgehalte te verhogen. Onderzoek hiervoor de bodemstructuur ter plaatse door een bodemtest uit te voeren. Je kunt hiervoor zelf een testkit kopen of naar een tuincentrum gaan met een grondstaal.

6. Geef biodiversiteit een plaats

Een boom, een poel, een haag, een bloemenweide, een takkenwal, een insectenhotel, nestkastjes… Alles heeft zijn plaats in je tuin! Zo voorzie je voedsel en schuilplaatsen voor allerlei dieren en nuttige insecten. Zij helpen je aantastingen in je (moes)tuin in toom te houden. En wat beter is: je hebt geen bestrijdingsmiddelen meer nodig.

7. Gebruik proper water om te gieten

Gebruik bij voorkeur regenwater, behalve van een dak uit asbestplaten of –leien. Tweede optie: grondwater dat bij voorkeur op het ogenblik van gebruik opgepompt wordt. Gebruik enkel in nood kraantjeswater.

8. Stook niet, of slim

Geef snoeihout een tweede leven in je tuin. Verbrand nooit behandeld hout, oud papier, plastic, piepschuim en ander (huishoudelijk) afval in de tuin of in een verbrandingstoestel binnenshuis. Raadpleeg je gemeente om te weten of je mag verbranden in je tuin.

9. Was je handen na het tuinieren

Aan gronddeeltjes kunnen vervuilende stoffen kleven. Vermijd om grond uit de tuin in huis te brengen: reinig je materiaal in de tuin en spoel je geoogste groenten bij voorkeur buiten af. Was je handen grondig, ook bij het dragen van handschoenen. Let op dat kinderen geen grond of vuil tuinmateriaal in hun mond steken. Jonge kinderen zijn gevoeliger dan volwassenen voor sommige stoffen, bijvoorbeeld lood. Zorg dus dat ook zij goed hun handen wassen na het spelen of meehelpen in de tuin.

10. Geniet van een gezonde oogst

Was de eetbare delen van de groenten met koud of lauw water. Verwijder de buitenste bladeren bij kool- en bladgewassen (savooikool, sla…), en schil of pel knol- en bolgewassen (rode biet, aardappel, raap, ui…). Zo verwijder je het grootste deel van eventueel aanwezige vervuilende stoffen. En… zorg voor variatie op je bord!

Wil je meer weten over het telen van je eigen groenten en milieubewust tuinieren. Op gezonduiteigengrond.be vind je heel wat extra informatie. 

Dit is ook iets voor jou:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de beste groentips en wooninspiratie!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)