voorschotfactuur
© Getty Images

Stijgende energieprijzen: zo stem je jouw voorschotfactuur goed af op je verbruik

Door de hogere vraag naar gas en elektriciteit stijgen ook de energieprijzen, met als gevolg dat heel wat gezinnen een fikse eindafrekening in de bus krijgen. Bovendien trekken sommige energieleveranciers ook de voorschotfactuur fors op. Maar mag dat zomaar? En hoe kun je ervoor zorgen dat je voorschotfactuur beter overeenstemt met je verbruik?

Vast of variabel energietarief

Gezinnen die op dit moment een vast tarief betalen voor gas en elektriciteit, hoeven zich gedurende de looptijd van hun contract geen zorgen te maken. Energieleveranciers mogen in die periode geen prijsverandering doorvoeren. Zodra het contract ten einde is, bestaat natuurlijk wel de kans dat de prijzen omhoog gaan.

Wie voor een variabel tarief heeft gekozen, heeft er wel baat bij om de voorschotfacturen te herbekijken. Variabele energieprijzen zijn over het algemeen maandelijks goedkoper, maar als de marktprijs voor gas en elektriciteit stijgt – wat nu het geval is -, betaal je op het einde van de rit wel meer voor je energie.

Veranderen van energieleverancier?

Het is sowieso een goed idee om jaarlijks de prijzen van energieleveranciers te vergelijken, maar op dit ogenblik zullen er weinig aantrekkelijke contracten te vinden zijn. Door de stijgende energieprijzen bieden heel wat leveranciers geen kortingen of promoties meer aan. Wie nu toch van leverancier verandert, kan best volgend jaar opnieuw vergelijken.

Via de website van de CREG, de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas, kun je prijzen en tarieven vergelijken. Wie graag een simulatie maakt van de tarieven voor elektriciteit, kan daarvoor terecht op de website van de VREG.

Je voorschotfactuur bepalen: enkele tips

Door je voorschotfactuur zo goed mogelijk af te stemmen op je verbruik, voorkom je dat je bij de eindafrekening voor verrassingen komt te staan. Waar moet je allemaal rekening mee houden?

Hoe wordt je voorschotfactuur bepaald?

Als je persoonlijk verbruik gekend is bij de energieleverancier, gebruikt hij die gegevens om je voorschotfactuur te bepalen. Indien dat niet het geval is, maakt hij een schatting op basis van het verbruik van de vorige bewoners.

In sommige situaties kan je voorschotfactuur sterk afwijken, bijvoorbeeld wanneer je verhuist of voor de eerste keer een energiefactuur afsluit, aanpassingen doet aan de energievoorzieningen in je woning, wanneer het aantal bewoners in huis verandert of wanneer je verandert van energieleverancier.

Moet je ingaan op het voorstel van je energieleverancier?

Nu de energieprijzen alsmaar duurder worden, krijgen veel klanten van hun leverancier de vraag om hun voorschotfactuur te verhogen. Sommige klanten krijgen zelfs al een voorgesteld bedrag, waarbij het soms gaat over een verdubbeling (of zelfs een verdriedubbeling) van het te betalen bedrag.

Je bent niet verplicht om in te gaan op het voorstel van je energieleverancier. Jij weet tenslotte zelf hoeveel je per maand kunt missen. Hou er wel rekening mee dat als je voorschot erg laag is, je eindafrekening veel hoger zal zijn en je dus in één keer veel zal moeten bijbetalen. Wie een hoger voorschot betaalt, krijgt een lagere eindafrekening krijgen, of in het beste geval krijg je geld terug. Maar dat teveel betaalde geld had je doorheen het jaar natuurlijk wel voor andere dingen kunnen gebruiken.

Hoe stem je je voorschotfactuur af op je verbruik?

Heb je het gevoel dat jouw voorschotfacturen te hoog of te laag zijn? Noteer dan iedere maand de meterstanden om te zien hoeveel je maandelijks verbruikt. Vervolgens kun je met die informatie naar je leverancier stappen en kijken of je verbruik overeenkomt met je maandelijkse voorschot.

Wil je je voorschotfactuur aanpassen? Dat kan op verschillende manieren:

  • Via de website van je energieleverancier. Hier kun je in jouw klantenprofiel het bedrag zelf verhogen of verlagen.
  • Bellen of mailen naar de klantendienst van je energieleverancier.

Let wel, niet iedere leverancier is even gewillig om je voorschotfactuur aan te passen. Energieleveranciers die het consumentenakkoord hebben getekend, zijn gebonden aan regels en zullen hier meestal niet moeilijk over doen. Zij moeten elke aanpassing kunnen verantwoorden en ze zijn ook verplicht om in te gaan op de vraag van de klant, tenzij ze kunnen aantonen waarom het niet kan. Leveranciers die het akkoord niet hebben getekend, zijn vrij om hun eigen regels te bepalen.

Bij eventuele geschillen kun je altijd terecht bij de Ombudsdienst voor Energie. Zij helpen je gratis verder met klachten, aanbevelingen, bemiddelingen enzovoort.

Bron: vrt.be en radio2.be (De Inspecteur)

Meer lezen:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."