opgeruimd bureau
© Getty Images

Een opgeruimd bureau? De beste tips om het ordelijk te houden!

Door Sara Dekens

Of het nu gaat om je home office of je werkplek op kantoor, het is een heel stuk leuker werken aan een opgeruimd bureau. Het ziet er ook beter uit én het is goed voor je productiviteit. Wij helpen je graag met een aantal nuttige tips. Aan de slag!

Wil je met volle focus aan de slag, dan werkt een proper bureau het allerbest. Ligt je werkruimte vol met papieren en andere dingen die je alleen maar afleiden, dan zal het werken zelf een stuk minder vlot verlopen. Hoog tijd dus voor een opruimbeurt.

Een opgeruimd bureau: onze beste tips

1. Weg met die papierwinkel

Rondslingerende papieren zorgen voor heel wat chaos, niet enkel op je bureau maar ook in je hoofd. Maak er een prioriteit van om regelmatig die papierwinkel aan te pakken. Wat je niet meer nodig hebt, mag rechtstreeks bij het oud papier of in de papierversnipperaar. Wat je later nog nodig hebt, bewaar je best in een bakje op je bureau. Heb je verschillende bakjes, label ze dan. Zo vind je alles veel makkelijker terug.

Tip: tegenwoordig kun je veel digitaal en dat is een stuk beter voor het milieu. Gebruik je toch nog graag pen en papier, overweeg dan een uitwisbaar schriftje. Je scant je aantekeningen – of je maakt er een foto van – waarna je ze in de cloud kunt bewaren. Nadien wis je wat je geschreven hebt en kun je weer opnieuw beginnen. Handig!

2. Zorg voor voldoende opbergruimte

Je hebt nooit te veel opbergruimte, zelfs niet als je voornamelijk digitaal werkt. Eventuele papieren kunnen zoals gezegd in een bakje, maar ook je schrijfmateriaal, (laad)kabels, extra batterijen etc. hebben een eigen plekje nodig.

Begin de opruimactie met het testen van je schrijfmateriaal, je zult versteld staan hoeveel pennen niet meer schrijven! Kapotte pennen mogen in de vuilnisbak en de rest bekijk je kritisch. Kies een mooi bakje uit voor het schrijfmateriaal dat je dagelijks nodig hebt en bewaar de rest in een lade of kast. Heb je geen kast of ladeblok, werk dan in de hoogte. Hang enkele planken aan de muur of ga voor een pegboard waar je enkele bakjes aanhangt.

3. Organiseer je kabels

Niets zo chaotisch als een wirwar van kabels op en onder je bureau. Er zijn tegenwoordig gelukkig heel wat oplossingen om je kabels op een praktische manier weg te werken. Denk maar aan kabelgoten, kabelbinders en speciale bakken voor je stekkerdoos. Met klittenband bind je makkelijk kabels bij elkaar.

4. Rond je dag af met opruimen

Tot slot een tip om je bureau daadwerkelijk opgeruimd te houden. Maak er een gewoonte van om elke dag af te sluiten met een kort opruimmomentje. Sluit je computer af en leg alle spullen op zijn plaats. Het lijkt misschien vervelend, zo aan het einde van je werkdag, maar de volgende ochtend haal je de tijd ruimschoots in. Je hoeft immers nooit meer op zoek te gaan naar dat ene dossier of dat kabeltje.

En bovendien verhoogt een opgeruimd bureau je prestatievermogen, weet je nog?

Bronnen: elle.com, flowmagazine.nl, designinabox.nl

Meer opruimtips:

Volg ons op Facebook, Instagram, Pinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."