Slim inkopen doen: 7 tips van een budgetspecialist

Slim inkopen doen: 7 tips van een budgetspecialist
Getty Images

De Australische Canna Campbell is een alleenstaande mama met een populaire blog. Ze deelt er al haar tips om budgetvriendelijk te leven. Dit zijn haar trucjes om ervoor te zorgen dat je ook in de supermarkt op je budget let. Slim inkopen doen was nog nooit zo makkelijk!

1. Denk aan je diepvries

Volgens de blogster vergeten mensen vaak hoeveel er in de diepvriezer kan. Vlees, kaas, zelfs eieren, fruit en noten! Hoe meer je kunt invriezen, hoe minder je moet weggooien. Vergeet natuurlijk niet om voor je inkopen doet even te kijken wat je nog allemaal in voorraad hebt.

2. Doe je boodschappen in de voormiddag

Hoe vroeger je boodschappen kunt doen, hoe beter. Er zijn minder mensen in de winkel en je hebt meer tijd om rustig alle speciale kortingen te spotten. Je kunt ook snel en efficiënt je kar vullen en je hoeft meestal niet lang aan te schuiven aan de kassa.

3. Koop seizoensgebonden

Het is geen nieuwe tip, maar toch maken we ons er vaak schuldig aan. We kopen veel te dure (lees: buiten het seizoen) producten, terwijl seizoensgroenten en -fruit bijvoorbeeld veel goedkoper zijn. Het daagt je bovendien uit om creatief te koken. Ideaal om die stapel kookboeken nog eens grondig door te nemen, niet?

4. Winkel online

Heb je al eens je voedingswaren online besteld? Je betaalt er een kleine meerprijs voor, maar vaak geef je minder uit dan dat je zelf naar de winkel gaat. Je komt niet voor plotse verleidingen te staan en je kunt je budget virtueel in de gaten houden. Handig en zeker het proberen waard!

5. Durf vragen naar promoties

Breng je een bezoekje aan de slager? Vraag dan even naar de lopende promoties. Speciale aanbiedingen in de beenhouwerij kunnen je best wel wat geld uitsparen.

6. Bezuinig op vlees en vis

Dagen Zonder Vlees zijn ook gunstig voor je budget! Vlees en vis zijn immers vaak de duurste producten die je in je winkelkar gooit. Schrap ze eens van je boodschappenlijstje en vervang ze wat vaker door andere bronnen van eiwitten, zoals een mengeling van noten, zaden. Of kies eens voor een gerecht met linzen, bonen of erwten. Ze bevatten veel eiwitten, koolhydraten, B-vitamines en mineralen, zoals ijzer en calcium.

7. Kies voor kwaliteit in plaats van kwantiteit

Heb jij bijvoorbeeld ook de neiging om chocolade in alle vormen te kopen? Repen, pralines en – daar zijn ze weer – paaseitjes? Dan is dat niet alleen nefast voor je lijn, maar ook voor je budget. Koop liever een tablet zwarte chocolade met een hoger cacaogehalte. Je snoept minder als je jezelf alleen in uiterste nood op een stukje trakteert. Op lange termijn maken die kleine aanpassingen ook het verschil op je rekening!

Bron: Gazet van Antwerpen

Meer huishoudtips lees je hier:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)