
4 op 10 gaat op koopjesjacht

28 Dec 2009
4.384 consumenten werden door OIVO ondervraagd over hun koopgedrag tijdens de soldenperiodes van 2006 tot en met 2009. Uit het onderzoek bleek dat maar liefst 4 op 10 consumenten op koopjesjacht gaan!
De cijfers
- Gemiddeld gaan 4 op 10 consumenten op koopjesjacht
- Tussen 2006 en 2009 is het bezoek aan de wintersolden met 10% toegenomen. Aan de wintersolden van 2009 namen vooral vrouwen tussen 30 en 39 jaar uit de hogere sociale klasse met kinderen deel
Koopjes
- Gedurende de wintersolden is er meer belangstelling voor kleding en schoenen. Voor informaticamateriaal, sportmateriaal, hifi, huishoudmateriaal en meubilair is er minder belangstelling. Tijdens de zomersolden koopt men meer kledij en schoenen voor mannen, vrouwen en kinderen
- 1 consument op 5 koopt in juli ook sportmateriaal of hifi gekocht
- Computermateriaal, elektrische huishoudapparaten en meubels worden minder in grote hoeveelheden in solden gekocht
- In vergelijking met de wintersolden van 2006 zien we in 2009 een toename van de aankopen van kleding, huishoudapparaten, hifi- en computermateriaal en een vermindering van herenschoenen, meubels en sportgerief
- In januari 2009 stelde men over de hele lijn een daling vast van de solden tegenover de zomersolden van 2008. Kleding en schoenen worden dan het meeste gekocht
Perceptie van de solden
- 1 op 2 consumenten denken dat de soldenperiode een periode is waarin zaakjes te doen zijn. Vooral de leeftijdsgroep van 18-39 jaar, de gezinnen van 4 en 5 personen, de hoge sociale groepen en de gezinnen met kleine kinderen zijn daar erg van overtuigd. Een derde van de consumenten denkt niet dat er altijd zaakjes te doen zijn
- 3 op 4 consumenten zijn van mening dat men ook tijdens de soldenperiode moet opletten om niet bedrogen te worden
Koopgedrag
- De meeste consumenten wachten niet op solden om kleding of schoenen te kopen als ze die nodig hebben. Slechts 1 op 5 wacht op koopjes om zich die artikelen tegen een lagere prijs aan te schaffen
- 4 op 10 consumenten zetten regelmatig geld opzij voor de solden. 3 op 10 schroeven hun andere aankopen terug om te kunnen deelnemen aan de solden
- 1 op 4 neemt zijn toevlucht tot verbruikskrediet om soldenaankopen te betalen